מכון ירושלים לחקר ישראל זכה במכרז לריכוז תוכנית ניצוץ של התמ"ת

מכון ירושלים לחקר ישראל זכה במכרז לריכוז של תוכנית "ניצוץ" לחדשנות של משרד התעשייה מסחר ותעסוקה – כך מסר יוחנן לוי, מנהל המרכז לחדשנות ולפיתוח עסקי במשרד התמ"ת


00:00 ,26.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מכון ירושלים לחקר ישראל זכה במכרז לריכוז של תוכנית "ניצוץ" לחדשנות של משרד התעשייה מסחר ותעסוקה – כך מסר יוחנן לוי, מנהל המרכז לחדשנות ולפיתוח עסקי במשרד התמ"ת .

במדינות המערב מהוה נושא החדשנות נושא מרכזי לקידום ופיתוח מפעלי תעשיה. כדי לקדם נושא חשוב זה יזם המשרד את פרויקט ניצוץ שנועד להקנות כלים מעשיים להתחדשות המפעל. יוחנן לוי מציין כי התוכנית מסייעת למפעלים, באמצעות יועצים חיצוניים,להעלות רעיונות חדשנייים למוצרים חדשים ולנושאים נוספים שנועדו בסופו של דבר להגדיל את ההכנסות של המפעל.

התוכנית פועלת מאז 1997 וסייעה עד היום ליותר מ- 400 מפעלים, בגודל של 10 עד 500 מועסקים, לבצע פרויקטים של חדשנות ויצירתיות. בין מפעלים אלו יש מפעלים רבים בהם התוכנית חוללה מהפכה ממשית וגידול חד בהכנסות כגון במפעלים: בגיר, קפרו, תפנפלסט, גיא פלסטיק, אהבה, נקה 7, אפיקים רכב חשמלי, זרעים גדרה, נען-דן ועוד.

משרד התמ"ת החליט לתת דגש על פעילותו בתחום החדשנות והטמעתה בתעשיה. לצורך זה הוחלט לשדרג את הנושא במסגרת חדשה של "המרכז לחדשנות ולפיתוח עיסקי" במעמד זהה למרכז ההשקעות. מר יוחנן לוי ששימש עד לאחרונה בתפקיד המשנה למנהל הכללי התמנה לעמוד בראש המרכז החדש.

עוד מציין יוחנן לוי כי התוכנית מבוססת על מחקר שנערך בישראל על שיפור החדשנות במפעלים בתעשייה המסורתית, בשילוב עם ידע אירופי על הפעלת שיטות כאלו ותוך שימוש בשיטות ניהול חדשנות ייחודיות שפותחו בישראל.

ממחקר הערכה של התוכנית, שנערך לצורך הצגתה בכנס של ה OECD לפני כשנה וחצי, עולה שהמפעלים שהשתתפו בה (רובם מפעלים מתוך התעשייה המסורתית), בממוצע, כמעט ולא נפגעו מהמיתון. 38 מ 58 המפעלים שנבדקו בתוכנית ההערכה (66%) עשו פרויקט שמטרתו מציאת רעיונות למוצרים חדשים. 27 מהן התחילו לפתח מוצרים חדשים, עם ממוצע של 2.7 מוצרים למפעל. 21 מהן כבר הוציאו לשוק מוצרים חדשים כתוצאה מהתוכנית.

נתון זה מתיישב עם הערכה קודמת שנעשתה לתוכנית בשנת 1999, שהראתה שביצועי המפעלים מהתעשייה המסורתית, שהשתתפו בניצוץ דומים לביצועים של מפעלי הי-טק, שבשנה זו חוו פריחה והם גבוהים בהרבה מהביצועים של כלל התעשייה המסורתית באותו גודל.