מזכ"ל תנועת המושבים: הממשלה חייבת לעמוד בהסכם בנושא העובדים הזרים בחקלאות

איתן בן דוד טוען כי הממשלה מחבלת במו ידיה בניסיונות של החקלאים להתאושש מהמכה שחטפו בעקבות המשבר הכלכלי וכי משרד הפנים מפר את ההסכם שהושג בריש גלי


00:00 ,07.09.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

איתן בן דוד טוען כי הממשלה מחבלת במו ידיה בניסיונות של החקלאים להתאושש מהמכה שחטפו בעקבות המשבר הכלכלי וכי משרד הפנים מפר את ההסכם שהושג בריש גלי
 
הממשלה חייבת למלא את ההסכם בנושא העובדים הזרים בחקלאות ולהתיר לחקלאים להביא בכל שנה את כמות העובדים שנקבעה, כך אומר מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן דוד.
 
לא יתכן שהתאחדות חקלאי ישראל תחתום על הסכם מסודר עם הממשלה ומספר חודשים לאחר מכן מחליט משרד הפנים לעשות דין לעצמו ומפר את ההסכם בריש גלי, אומר בן דוד. במסגרת ההסכם נאלצנו לעשות ויתורים ובהם הסכמה לירידה הדרגתית במספר העובדים במשך מספר שנים, תשלום המיסים עבור העסקת העובדים ועוד. אולם כעת מתברר שרק צד אחד רואה עצמו מחויב לחתימתו.
 
מתחילת השנה עזבו את הארץ 4000 עובדים תאילנדים שתקופת שהותם פגה. החקלאים ביקשו להביא אחרים במקומם שכבר ממתינים בתאילנד לאשרות הכניסה לארץ אולם משרד הפנים מערים קשיים ומעכב את מתן הויזות בתואנות שונות. אין מדובר בתוספת של אף עובד על המכסה שנקבעה, אלא בהחלפה בלבד שבוצעה מאות אלפי פעמים בשנים האחרונות.
 
לדברי בן דוד, החקלאים שהסתמכו על חתימת הממשלה תכננו את העונה בהתאם למספר העובדים שהוקצו להם והשקיעו סכומים גבוהים בציוד, הזמנת שתילים, התחייבויות ללקוחות ועוד. אנו נמצאים בפתח העונה החקלאית שבה נחיצות העובדים מגיעה לשיאה. השנה האחרונה היתה קשה ביותר לחקלאים היצואנים בשל המשבר העולמי והתנודות החריפות בשערי המטבעות וכעת הממשלה, במקום לסייע, מחבלת במו ידיה בניסיונות של החקלאים לייצב את פעילותם העסקית ולהתמודד עם המשבר שעדיין נמשך.
 
אף גוף עסקי לא היה מעז להפר בצורה כזו הסכם חתום מאחר ומעבר לפגיעה בשמו הוא היה חושף את עצמו לתביעות כספיות אדירות, אומר בן דוד. "השרים והפקידים אינם מודאגים כי הם יודעים שגם אם בית המשפט יעמוד לצדנו הדבר ייקח עוד זמן ואת הפיצויים תשלם קופת המדינה ולא הם מכיסם הפרטי והאמינות של ממשלת ישראל מעניינת אותם כפי הנראה כקליפת השום".