מזכ"ל תנועת המושבים: החקלאים והצרכנים מפסידים מיליארד שקל בשנה בגלל מערכת השיווק הסיטונאי הלא יעילה

החקלאים והצרכנים במדינת ישראל מפסידים מיליארד שקל בגלל מערכת השיווק הסיטונאי הלא יעילה, כך אמר מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן דוד, בארוע חגיגי שנערך במסגרת תערוכת החקלאות "אגרו-משוב 2004", עם פרישתו מראשות מועצת הירקות


00:00 ,14.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"המפתח לשינוי המצב: הקמת שוק סיטונאי חדש"

החקלאים והצרכנים במדינת ישראל מפסידים מיליארד שקל בגלל מערכת השיווק הסיטונאי הלא יעילה, כך אמר מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן דוד, בארוע חגיגי שנערך במסגרת תערוכת החקלאות "אגרו-משוב 2004", עם פרישתו מראשות מועצת הירקות. לדברי בן דוד, בעוד שבמדינות המערב פער התיווך הסיטונאי הוא 13%, הרי שבישראל הוא מגיע ל-30%.

בנוסף לפערי המחיר איכות הפירות והירקות נפגעת בדרך מהחקלאי לצרכן, אמר בן דוד. אנו חוטפים על כך ביקורת רבה מהציבור ומהתקשורת ובחלקה היא גם מוצדקת.

מזכ"ל תנועת המושבים אמר שהמפתח לשינוי המצב הוא הקמת שוק סיטונאי חדש, שיעבוד במתכונת יעילה. לדבריו, שנים רבות מדברים על שוק סיטונאי אך הטעות שנעשתה היא הניסיון להקים אותו באמצעות גורמים פרטיים. לשוק הפרטי יש יתרונות רבים, אך יש פרויקטים ופעולות שהן מוצר ציבורי וצריכות להעשות במימון ציבורי.
כך למשל, גורם פרטי ישאף להפעיל את השוק 24 שעות ביממה כדי למקסם את התשואה על השקעותיו בתשתיות, אבל האינטרס הציבורי של החקלאים והצרכנים מעדיף הפעלה למשך שש שעות בלבד, שהן פרק הזמן הטוב ביותר לשנע את התוצרת במהירות מהחקלאי לצרכן. זו הסיבה שכמעט כל השווקים הסיטונאיים בחו"ל הם ציבוריים.

בן דוד אמר שהמערכות החקלאיות שגו לאורך כל השנים כשהשקיעו הון רב בפיתוח מוצרים חדשים ובשכלול אמצעי היצור אך הזניחו את ההשקעה בשיווק. לכן יש לנו ידע רב שמכל העולם באים ללמוד אותו, אבל במכירת התוצרת החקלאית בשווקים וברשתות השיווק אנחנו מפגרים הרחק מאחורי אירופה וארצות הברית. כדי לשנות את המצב צריך להסיט תקציבים בסדר גודל של עשרות ומאות מיליוני שקלים בשנה לתחום השיווק.