מגמה מעורבת במצב תעשיית הטקסטיל והאופנה במחצית הראשונה של ‏2004

מסיכום המחצית הראשונה של 2004 מלפני השביתה בנמלים: מגמה מעורבת במצב תעשיית הטקסטיל והאופנה - גידול ריאלי של 11% ביצוא וירידה של 3% - 2% במכירות לשוק המקומי; לראשונה מזה 10 שנים, נבלמה מגמת הפיטורים בענף והחלה קליטת עובדים - נוספו כ-400 עובדים לתעשיית הטקס


00:00 ,22.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מסיכום המחצית הראשונה של 2004 מלפני השביתה בנמלים: מגמה מעורבת במצב תעשיית הטקסטיל והאופנה - גידול ריאלי של 11% ביצוא וירידה של 3% - 2% במכירות לשוק המקומי; לראשונה מזה 10 שנים, נבלמה מגמת הפיטורים בענף והחלה קליטת עובדים - נוספו כ-400 עובדים לתעשיית הטקסטיל והאופנה

השביתה האחרונה בנמלים פגעה קשות בתעשיית הטקסטיל והאופנה בארץ וגרמה למפעלים להפסדים ישירים של כ-500 מיליוני שקלים. בתוך כך, רשתות שיווק גדולות בארה"ב, ביטלו הזמנות ממפעלי טקסטיל ואופנה בארץ בהיקף של מיליוני דולרים. זאת בעקבות אי עמידה בלוחות זמנים ושיבושים בהגעת הסחורות. כך מסר רמזי גבאי, יו"ר איגוד הטקסטיל והאופנה ומנכ"ל אופיס טקסטיל.

"התעשייה לא תוכל לשאת שביתות נוספות. הכל מתגמד מול הפרעה לסחר החוץ של ישראל", אמר רמזי והוסיף, כי מהסיכומים שנערכו על מצב תעשיית הטקסטיל והאופנה במחצית הראשונה של 2004, מלפני השביתה בנמלים מתברר כי ישנה מגמה מעורבת במצב תעשיית הטקסטיל והאופנה. מחד, חל גידול ריאלי של 11% בששת החודשים הראשונים של השנה ביצוא תעשיית הטקסטיל והאופנה, לעומת המחצית הראשונה של 2003 והסתכם בכ-550 מיליון דולר. ומאידך, נרשמה ירידה של 3% - 2% במכירות הטקסטיל והאופנה לשוק המקומי, לעומת המחצית הראשונה של 2003 והסתכמו בכ-2.6 מיליארד שקל.

רמזי ציין, כי לראשונה מזה 10 שנים נבלמה מגמת הפיטורים בענף והחלה קליטת עובדים. כ-400 עובדים חדשים נקלטו בחודשים ינואר-יוני 2004 בתעשיית הטקסטיל והאופנה. כיום מועסקים בתעשיית הטקסטיל והאופנה כ-24,000 עובדים.

רמזי הסביר, כי כתוצאה מסגירת אזור התעשייה ארז בו עבדו כ-1,500 מועסקים בתחום הטקסטיל, חלק מהפעילות הייצורית בענף הטקסטיל, דהיינו תפירה, הועבר לישראל. דבר שגרם אף הוא לגידול במספר המועסקים בענף. גם הבעיות במעבר קרני והירידה הדרסטית בביצוע הזמנות של גזירה ותפירה ברשות הפלשתינאית, גרמו לביקוש של ידיים עובדות בתחום התפירה בארץ.

יו"ר איגוד הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים מסר, כי חל גידול ריאלי של 14% במחצית הראשונה של 2004 ביבוא חומרי הגלם (בדים וחוטים) לתעשיית הטקסטיל והאופנה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכם בכ-343 מיליון דולר.

יו"ר איגוד הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים קרא לממשלה להשתתף בעלות שכר עובדי תעשיית הטקסטיל בסכום של 1,200 שקלים לחודש, למשך 3 שנים, כפי שנעשה במתפרת חורפיש שבגליל (יצויין כי מזה יותר משנה המתפרה בחורפיש חזרה לעבוד ומעסיקה כיום יותר מ-100 עובדים ואף מוכנה לקלוט 200 עובדים נוספים במתכונת זו). רמזי קרא לממשלה לאמץ את הצעתו של השר אולמרט בנושא זה.

רמזי טוען, כי אם הממשלה תאמץ תוכנית זו הדבר יביא לקליטתם של 1,500 - 2,000 מועסקים בתעשיית הטקסטיל והאופנה. לדבריו, ייקח עוד זמן רב כדי לשקם את נזקי השביתה האחרונה בנמלים של תעשיית הטקסטיל וכי אין ספק כי ביצועי הענף בחודשים הקרובים יהיו פחות טובים מהתחזית.