מגבלות אשראי חונקות את התעשייה הקטנה והבינונית

מסקר שערכה התאחדות התעשיינים עולה ש-43% מהתעשיינים עזבו את הבנק איתו עבדו בשנתיים האחרונות בגלל מגבלה, או הרעה בתנאי האשראי


00:00 ,03.09.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

43% מהתעשיינים הקטנים והבינוניים (המעסיקים עד 100 עובדים), שעזבו את הבנק שלהם בשנתיים החולפות, עשו זאת בשל מגבלת אשראי, ו-20% מהתעשיינים דיווחו כי הרעה בתנאי האשראי גרמה להם לעזוב את הבנקים איתם עבדו.

הנתונים מסקר שערכה התאחדות התעשיינים, שבדק את רמת שביעות הרצון של התעשייה הקטנה והבינונית מרמת השירותים הניתנת להם על ידי הבנקים השונים בישראל. הסקר נערך בחודשים מאי-יוני והקיף כמאה מפעלי תעשייה קטנה ובינונית מרחבי הארץ.

אמר יו"ר האגף לתעשייה קטנה ובינונית בהתאחדות התעשיינים ליאור לוי: "מחסור האשראי למפעלים הקטנים והבינוניים מובהק ומהווה אתגר לא קטן. אנו פועלים בנחישות למציאת פתרון ועומדים בקשר עם ראשי הבנקים. אין ספק כי מציאת פתרון לסוגיה זו צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של קברניטי המדינה, שכן צמיחה מקורה בקהילת העסקים הקטנים והבינוניים".

עוד עולה מהסקר, כי התעשיינים אינם סומכים מספיק על הבנקים עימם הם עובדים, שימשיכו לסייע להם בתקופות משבר. רמת האמון שלהם הינה בינונית בלבד (ציון 4 מתוך 7).

בנוסף, 29% מהתעשיינים דיווחו, כי בעבר הבנק הקטין להם בפתאומיות יחסית מסגרת אשראי. לכן, על מנת לחלק סיכונים ולמקסם קבלת אשראי, 41% מהמפעלים דיווחו כי הם מנהלים חשבון בשני בנקים, 31% מנהלים חשבונות בשלושה בנקים ואף יותר ורק 28% מהמפעלים מנהלים חשבון בבנק אחד בלבד.

הבנק המוביל בקרב התעשייה הקטנה והבינונית הוא בנק לאומי. 60% מהתעשיינים הקטנים והבינוניים מנהלים חשבון בבנק לאומי; 56% מנהלים חשבון בבנק פועלים; 36% מנהלים חשבון בבנק מזרחי; 23% מנהלים חשבון בבנק הבינלאומי; 18% מנהלים חשבון בבנק דיסקונט ו-8% מנהלים חשבון בבנק החייל.