מבקר המדינה: חשד לפלילים בפרשת מיכל האמוניה

מבקר המדינה יוסף שפירא פנה אתמול ליועץ המשפטי לממשלה והעביר לו מידע לפיו קיים חשד לפלילים וציין כי הוא בודק את התנהלות רשויות המדינה בפרשה. השר להגנת הסביבה זאב אלקין: אני נותן גיבוי מלא לעובדי המשרד


10:48 ,19.07.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

מבקר המדינה יוסף שפירא פנה אתמול ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והעביר לו מידע לפיו קיים חשד לפלילים בפרשת מיכל האמוניה בחיפה. ככל הידוע, המבקר בודק את התנהלות רשויות המדינה בפרשה, בין היתר את השינויים בעמדת המשרד להגנת הסביבה ביחס לצורך של המשק באמוניה, את המעורבות של המועצה לביטחון לאומי ואת התנהלות משרד המשפטים. 

 

מהמידע שנאסף עד כה במשרד מבקר המדינה עולה חשש כי ההחלטות באשר לחלופות לייבוא האמוניה בעקבות סגירת המיכל נעשו לכאורה באופן מוטה כדי להטיב כלכלית עם חברת חיפה כימיקלים.

 

ח"כ זאב אלקין, השר להגנת הסביבה, הגיב הבוקר לפניית המבקר ליועץ המשפטי: "אני נותן גיבוי מלא לעובדי המשרד להגנת הסביבה ולמנכ"ל המשרד, שהם עובדי מדינה מסורים ומקצועיים, מהטובים ביותר שאני מכיר בשירות המדינה. אם למישהו יש טענות לגבי החלטות שקיבל המשרד בנושא האמוניה, אני מבקש להפנות אותן לא לעובדי המשרד אלא אליי, שכשר נושא באחריות מיניסטריאלית כוללת לעבודת המשרד.


"אני דוחה מכל וכל את ניסיון להטיל דופי במשרד להגנת הסביבה ועובדיו, ואני גאה בכך שדווקא במשמרת שלנו הבאנו סופסוף לסגירה של מכל האמוניה בחיפה שסיכן את הציבור. כמו שפעלנו עד עכשיו מתוך שיקולים מקצועיים בלבד, בלי להתייחס ללחצים שהופעלו עלינו מכיוונים שונים, כך נמשיך לפעול למען ההגנה על הסביבה, הבטיחות ובריאות הציבור".

 

מדוברות המשרד להגנת הסביבה נמסר כי "המשרד להגנת הסביבה נדהם לשמוע מהתקשורת על ההאשמות החמורות האלו, ועד לרגע זה לא קיבל שום הסבר או מידע הנוגע אליהן. ברגע שנקבל את החומר בשלמותו, נוכל להגיב לגופו של עניין.

 

"יודגש, כי כל פעילות אנשי המשרד להגנת הסביבה בתחום זה נסמכה באופן מלא על המלצות של מומחי המקצוע בתחום מהארץ ומהעולם, ולוותה באופן צמוד על-ידי הגורמים המשפטיים, לאור העובדה שהנושא נדון בערכאות משפטיות שונות".

 

התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה היום ליועץ המשפטי לממשלה וביקשה להשעות את מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה מתפקידו. לדברי התנועה לאיכות השלטון, החששות העיקריים עליהם הצביע מבקר המדינה במכתבו, עוסקים בכך שעובדי הציבור שהיו מעורבים בבחינה ובהכרעה בעניין תעדוף החלופות לייבוא האמוניה פעלו לכאורה באופן מוטה לטובת חברת חיפה כימיקלים. 

"גורמים נוספים שעולה כי היו מעורבים בפרשה באופן חריג הינם גורמים מטעם המטה לביטחון לאומי וממשרד ראש הממשלה, אשר לכאורה פנו למשרד האוצר בבקשה להעניק לחיפה כימיקלים מענק להקמת מפעל בנגב. בדברי המבקר עלה, בין היתר, שמו של מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מר ישראל דנציגר, כמי שהיה מעורב בטיפול בסוגיית האמוניה באופן משמעותי וחריג. בכך, לכאורה הוא לא קיים את ההסדר למניעת ניגוד עניינים שנקבע לו באוגוסט 2015 ויש חשש כי פעל בנושא תוך ניגוד עניינים". 


מטרת הסדר ניגוד העניינים, מציינת התנועה במכתבה, הייתה למנוע ממנו לעסוק בענייניה של חברת כיל, המהווה לקוח של יצרנית האמוניה חיפה כימיקלים ולכן, קיים חשש כי פעל בנושא תוך ניגוד עניינים ואף תוך קיומם של שיקולים זרים.

 

גם בעיריית חיפה הגיבו לדברים, ומסרו: "זמן רב אנו טוענים ששיקולי ההון גוברים בצורה בלתי מוסברת על שיקולי ביטחון כמיליון מתושבי מדינת ישראל. את המידע הרב שהגיע אלינו העברנו לאנשי המבקר. למרות לחצים רבים שהופעלו עלינו, עמדנו כפי שאנו עומדים כעת, כי שיקולי ביטחונם של תושבי חיפה הוא השיקול העליון; ורק לאחרי שנשתכנע שהוא נלקח בחשבון נסכים לדון בחלופות. מה שמסריח כמו דג מת ונראה כדג מת, דינו למות. יש לשנות ב-180 מעלות את הטיפול בבחינת החלופות".

 

מחיפה כימיקלים נמסר, כי החברה "למדה על פניית מבקר המדינה ליועץ המשפטי רק מהפרסום בתקשורת, ואין לה כל מידע מעבר לכך. החברה קיבלה את ההפך הגמור 'מטיפול מועדף', כפי שנטען על ידי יונה יהב. החברה סבורה, שבמקום לתת לה יחס מועדף, היא סומנה וקיבלה טיפול שלא כשורה, כתוצאה מקמפיין השקרים בראשותו, שנפסל על ידי כל המומחים ושכל מטרתו היא חיסול תעשיית הדשנים, ולהיבחר מחדש לראשות עיריית חיפה".