לשכת התאום של הארגונים הכלכליים: נדרשים שינויים בתקציב 2008 ובתמהילו

לשכת התאום קוראת לראש הממשלה ולשר האוצר להגדיר יעדים כלכליים - חברתיים ל-5 השנים הבאות ולתגבר תקציבים מחוללי צמיחה. כמו כן קוראת לשכת התאום לצמצם את גודלו של המגזר הציבורי


00:00 ,15.10.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

לשכת התאום קוראת לראש הממשלה ולשר האוצר להגדיר יעדים כלכליים - חברתיים ל-5 השנים הבאות ולתגבר תקציבים מחוללי צמיחה. כמו כן קוראת לשכת התאום לצמצם את גודלו של המגזר הציבורי
 
נשיאי לשכת התאום של הארגונים הכלכליים גיבשו שורת המלצות לשינויים נדרשים בתקציב 2008. בראש וראשונה תובעים המעסיקים מהממשלה לערוך שינויים בתמהיל התקציב. דהיינו, לתגבר תקציבים מחוללי צמיחה ולמפות מחדש את הסעיפים החברתיים על פי מדדי יעילות. מלשכת התאום נמסר כי השינויים גובשו על ידי צוות מיוחד שהקימה לשכת התאום בראשותו של ד"ר דוד קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר. ההמלצות יועברו בהקדם לראש הממשלה, אהוד אולמרט ולשר האוצר, רוני בר-און.
 
לשכת התאום של הארגונים הכלכליים ממליצה כי ממשלת ישראל תאמץ יעדים כלכליים חברתיים ל-5 השנים הבאות (2008 - 2012). אימוץ יעדים אלו יאפשר את סגירת הפערים עם מדינות ה-OECD.
 
בתוך כך ממליצה לשכת התאום כי ממשלת ישראל תגדיר יעד כלכלי ל-5 השנים הבאות של שיעור גידול ממוצע של כ-3% לשנה בתוצר לנפש (שמשמעותו - גידול של 5% תוצר לשנה וגידול של 6% לפחות לשנה בתוצר העסקי).
 
יצוין כי ישראל מדורגת במקום ה-22 מבין מדינות ה-OECD ברמת התוצר לנפש, הנמוכה במונחי כוח קנייה בכ-10% בהשוואה לממוצע מדינות ה-OECD, ובכ-36% בהשוואה לארה"ב. (שיעור צמיחת התוצר לנפש עמד אשתקד על 3.2% ובשנה הבאה צפוי לעמוד על  2.5%).
 
כדי להשיג יעד צמיחה זה קוראת לשכת התאום של הארגונים הכלכליים לממשלה למפות, כאמור, את תקציביה תוך תגבור תקציבים מחוללי צמיחה. מיפוי זה ייעשה על ידי צוות שיורכב מנציגי הממשלה, העובדים והמגזר העסקי וממצאיו יונחו לדיון והחלטה על שולחן ועדת השרים לענייני כלכלה.
 
בנוסף, קוראת לשכת התיאום לערוך שינויים מבניים במגזר הציבורי: מדובר בצמצום גודלו של המגזר הציבורי על ידי הקפאת גיוס עובדים חדשים, עידוד ניידות פנימית ביחידות השונות ושימוש הולך וגדל בשירותי מיקור חוץ מקצועיים.
 
כמו כן, לדעת המעסיקים יש לבחון את מנגנון העלאת השכר בשירות הציבורי לטווח הארוך, זאת כדי למנוע שחיקת שכר מחד, והעלאות אוטומטיות המגדילות בצורה בלתי מבוקרת את השכר הריאלי, מאידך.
 
לשכת התאום ממליצה גם לערוך התייעלות בניהול הרשויות המקומיות, תוך פיקוח על ניהול התקציב ברשויות בעייתיות. לשכת התאום שואפת לצמצם את הבירוקרטיה ולהעלות את רמת השירות במגזר הציבורי. כל זאת,  תוך הפחתת הרגולציה, הליכי הרישוי ובירוקרטיות קיימות, המכבידים על המגזר העסקי ומהווים חסם להשקעות.
 
כדי להשיג את יעדי הצמיחה ממליצה לשכת התאום לממשלה למנות ועדת שרים מיוחדת שתעסוק בתאום הפיתוח של התשתיות הפיזיות (מים וביוב, אנרגיה, תחבורה ועוד); להשלים את הרפורמות בשוק ההון כמו איחוד רשויותהפיקוח, פיתוח שירותי ייעוץ לטובת הלקוח, השלמת החלפתן של איגרות חוב ייעודיותבסחירות ופישוט מבנה שיעורי המס.
 
לשכת התיאום קוראת לממשלה להשיג את יעדיה החברתיים: הגברת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה וצמצום ממדי העוני - באמצעות מינוי שר מיוחד - שר הרווחה שישמש גם כשר מיוחד "לניהול המדיניות החברתית". השר ירכז את המדיניות החברתית, יגדיר יעדים, יקבע סדרי עדיפויות ויפקח על יישום ההמלצות. כמו כן ידרג את התוכניות החברתיות - הקיימות והמוצעות כך שיוכל להמליץ על שינוי בהרכב ההוצאות למימון תוכניות חברתיות על בסיס יעילותן בהשגת היעדים.
 
המעסיקים ממליצים לשקול פרוגרסיביות במתן קצבאות ומענקים (דוגמת קצבאות ילדים וזקנה) על מנת לייעל את השימוש בתקציבים נתונים להשגת יעדים חברתיים.
 
כמו כן, לדעת המעסיקים, על הממשלה לנקוט בפעילויות ייחודיות לקידום החינוך הטכנולוגי, תוך פתיחת מסלולים טכנולוגיים ייחודיים בבתי הספר, להרחיב ולייעול את תוכנית ויסקונסין באזורי הפריפריה. כמו כן מציעים המעסיקים לצמצם את כמות העובדים הזרים, למעט בענפים מיוחדים ולהגביל את מספר הפטורים מגיוס, זאת במטרה להגדיל את השתתפות החרדים, הערבים ומיעוטי ההשכלה בכוח העבודה.