לראשונה מזה שנה וחצי שחיקה בשכר הממוצע בתעשייה

למרות השחיקה של 1% בשכר הממוצע ברבעון האחרון של 2013, השכר החודשי עדיין גבוה פי שלוש מהשכר הממוצע במשק. הנתונים מניתוח של אגף המחקר הכלכלי בהתאחדות התעשיינים


12:18 ,01.04.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

השחיקה ברווחיות והפגיעה בכושר התחרות של התעשייה הישראלית נותנת את אותותיה על שוק העבודה: לראשונה מזה שנה וחצי נרשמה שחיקה ריאלית (בניכוי אינפלציה) בשכר הממוצע בתעשייה.

 

לאור זאת, נרשמה שחיקה בשיעור של כ-1% בשכר הממוצע בתעשייה ברבעון האחרון של 2013, לאחר גידול בקצב מתון ביותר של 0.3% ברבעון השלישי אשתקד.

 

שחיקת השכר אפיינה את מרבית ענפי התעשייה, למעט מספר ענפים בודדים שרשמו גידול: ענפי התרופות, התיקון והתחזוקה של מכונות וציוד, כלי התחבורה וההובלה והעץ והריהוט.

 

על אף השחיקה, השכר החודשי הממוצע בתעשייה עדיין גבוה ב-39% מהשכר הממוצע במשק ועמד ברבעון האחרון של 2013 על 12,745 שקל (פי 3 משכר המינימום - 4,300 שקל).

 

הנתונים מניתוח שערך אגף המחקר הכלכלי בהתאחדות התעשיינים, אשר סקר את התפתחות השכר בתעשייה ברבעון האחרון של שנת 2013.

 

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התיאום צביקה אורן: "על אף השכר הגבוה בתעשייה, הגבוה משמעותית מהשכר הממוצע במשק, ישנו מחסור עצום בעובדים מקצועיים בתעשייה של כ-20 אלף איש, בשל הזנחה ארוכת שנים של החינוך המקצועי בישראל. כיום הממשלה חוזרת להכיר בחשיבות החינוך המקצועי וביחד עם שר הכלכלה והחינוך, אנו פועלים להחזרת חינוך זה לקדמת הבמה".

 

מנהלת האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים דפנה אבירם-ניצן: "שחיקה ריאלית זו של השכר, שנגזרה בעיקרה מההאטה בקצב עליית השכר במחירים שוטפים, מבטאת את מצוקת התעשייה. התעשיינים נאלצים  כיום להתייעל בכל דרך אפשרית, במטרה להתמודד עם השחיקה בתמורה השקלית לכל דולר יצוא בשל התיסוף. זאת לצד תחרות גוברת מול יבוא מתחרה שהולך ומוזל וכאשר צד ההוצאות הולך ותופח, לנוכח ההתייקרויות החדות במחירי התשומות שבשליטת הממשלה (חשמל, מים ארנונה ועוד). התנהלות עסקית אחראית מחייבת את התעשיינים במצב של שחיקה ברווחיות להתאים את קצב העלאות השכר".