למרות הכרזות בנק ישראל והאוצר - 82% מבכירי התעשייה עדיין אינם סבורים כי המשק הישראלי כבר יצא מהמיתון

מסקר בכירי התעשייה שערכה התאחדות התעשיינים בשיתוף מכון המחקר "מדגם" עולה כי, למרות הכרזות בנק ישראל והאוצר, 82% מבכירי התעשייה עדיין אינם סבורים כי המשק הישראלי כבר יצא מהמיתון


00:00 ,31.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מסקר בכירי התעשייה שערכה התאחדות התעשיינים בשיתוף מכון המחקר "מדגם" עולה כי, למרות הכרזות בנק ישראל והאוצר, 82% מבכירי התעשייה עדיין אינם סבורים כי המשק הישראלי כבר יצא מהמיתון; לרבע השני של 2004 - 79% צופים עליה קלה בתוצר המשק; 60% צופים גידול בהשקעות הזרות בישראל. עם זאת, המשיבים צופים כי שיעור האבטלה לא ירד; שער הדולר בסוף הרבעון יעמוד על 4.54 שקל לדולר; 69% - הבורסה תמשיך ותעלה גם ברבע השני של 2004.

למרות הכרזות בנק ישראל והאוצר - 82% מהמנהלים הבכירים בתעשייה, העומדים בראש החברות מהגדולות והמובילות במשק, אינם סבורים כי המשק הישראלי כבר יצא מהמיתון. כך מסר עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים בהסתמכו על סיכום ראשוני של ממצאי סקר פורום בכירי התעשייה שבוצע לאחרונה ע"י התאחדות התעשיינים בשיתוף עם מכון המחקר "מדגם" בראשותו של מנו גבע, בקרב פורום הכולל 120 תעשיינים מובילים.

עוד עולה מהסקר, כי 69% מבכירי התעשייה סבורים כי הבורסה תמשיך ותעלה גם ברבע השני של 2004. 11% צופים עליה ניכרת ו-58% צופים עליה קלה. 17% צופים כי לא יחול שינוי בשערי הבורסה ו-14% בלבד צופים ירידה קלה בבורסה.

עוד עולה מהסקר של התאחדות התעשיינים ומכון המחקר "מדגם" כי על פי ממוצע התחזיות של חברי פורום בכירי התעשייה, יעמוד שער הדולר בסוף הרבעון השני של השנה על 4.54 שקל לדולר, שער היורו יעמוד בסוף הרבעון השני על 5.52 שקל ליורו. התחזית הממוצעת לאינפלציה במהלך 12 החודשים הבאים עומדת על 1.9%.

מהסקר עולה, כי שוררת אופטימיות לגבי המשק הישראלי גם לרבע השני של 2004. 79% מבכירי התעשייה צופים עליה קלה בתוצר המשק הישראלי ברבע השני, היתר לא צופים שינוי. אף לא אחד צופה ירידה.

מהסקר של התאחדות התעשיינים ומכון המחקר "מדגם" עולה כי 74% מבכירי התעשייה סבורים, כי בענף העסקי שלהם תחול עליה ברבע השני של השנה, אם כי רק מעטים מהם (5%), ציינו עליה ניכרת. 18% סבורים כי לא יחול שינוי ו-8% ציינו ירידה קלה.

טירה מציין, כי בדומה לתחזית לגבי הרבע הקודם - קיימת אופטימיות בקרב בכירי התעשייה לגבי יצוא הסחורות והשירותים גם ברבע השני של 2004. 89% צופים גידול ביצוא - מרביתם צופים עליה קטנה. 11% צופים שלא יחול שינוי ואף לא אחד צופה ירידה ביצוא.

מהסקר עולה, כי 60% מבכירי התעשייה צופים גידול בהשקעות הזרות בישראל ברבע השני של 2004 - מרביתם צופים גידול מתון ו-41% סבורים שלא יחול שינוי בהשקעות אלה ואף לא אחד צופה ירידה. (יצויין, כי שאלה זו נשאלה טרם החיסול של השיח' יאסין).

עוד עולה מהסקר של התאחדות התעשיינים ומכון המחקר "מדגם", כי כ-61% מבכירי התעשייה סבורים, כי ברבע השני של 2004 תחול עלייה בהיקף ההשקעות המקומיות - מרביתם צופים עלייה קלה, כשליש סבורים כי לא יחול שינוי בהיקף ההשקעות המקומיות וכ-8% צופים ירידה קלה.

בכירי התעשייה צופים לרבע השני של השנה גידול בצריכה הפרטית, משמעותי מזה שנצפה לרבע הראשון - 74% מחברי הפורום צופים עלייה בצריכה הפרטית ברבע השני של השנה, מרביתם צופים עליה מתונה, כרבע לא צופים שינוי ורק כ-3% סבורים שתחול ירידה קלה.

טירה מציין, כי מהסקר עולה שבכירי התעשייה צופים עליה קלה ביותר בצריכה הציבורית ברבע השני של השנה - 53% מהמשיבים לא צופים שינוי, 29% צופים עלייה (מרביתם - מתונה) ו-18% צופים ירידה קלה.

למרות התחזיות האופטימיות לגבי הפעילות במשק צופים חברי הפורום כי שיעור האבטלה לא ירד ויתכן שאף יעלה במקצת. התחזיות לגבי שיעור האבטלה דומות לרבעון הקודם - 63% צופים כי שיעור האבטלה לא ישתנה, 29% צופים עלייה קלה באבטלה ו-8% בלבד צופים ירידה קלה.

בהתייחס להשפעת הורדת המיסים על הצריכה הפרטית השנה עולה כי בכירי התעשייה סבורים שלהורדת המיסים הישירים תהיה השפעה חיובית על הצריכה הפרטית - 87% סבורים שהורדת המיסים הישירים תגרום לעלייה בצריכה הפרטית - מרביתם צופים עלייה קלה, 8% סבורים שלא תהיה השפעה.

בדומה סבורים חברי הפורום, כי הורדת המכסים ומיסי הקנייה עשויים להביא לשיפור בצריכה הפרטית - 79% מהמשיבים סבורים כי הורדת מיסים אלו תביא לשיפור בצריכה הפרטית השנה - מרביתם ציינו עלייה מתונה ו-16% לא צופים שינוי.

עוד עולה מהסקר, כי בכירי התעשייה סבורים, שהשפעת הורדת המע"מ תהיה חיובית אף כי פחותה במקצת בהשוואה להורדת המיסים הישירים - 55% סבורים שהורדת המע"מ תגרום לעלייה קלה בצריכה הפרטית השנה ואילו 42% סבורים שלהורדת המע"מ לא תהיה השפעה.

להערכתם של בכירי התעשייה הורדת המיסים כמעט ולא תשפיע על הכנסות המדינה - 35% צופים עלייה קלה בהכנסות המדינה בעקבות הורדת המיסים, 38% לא צופים שיחול שינוי ו-27% צופים שהורדת המיסים תביא לירידה קלה בהכנסות המדינה.

81% מבכירי התעשייה צופים, כי תחול ברבע השני של השנה עליה בתוצר של ארה"ב, מרביתם - מעריכים כי העלייה תהיה קטנה. 17% סבורים כי לא יחול שינוי בתוצר ארה"ב ברבע השני של 2004 ואילו 3% בלבד צופים ירידה קלה.

התחזית המצטיירת לגבי תוצר האיחוד האירופי הינה של עליה קלה ביותר - 39% סבורים, כי תוצר האיחוד האירופי יעלה – מרביתם צופים עלייה קלה, ואילו 53% מהמשיבים סבורים כי לא יחול שינוי, עם זאת רק 8% סבורים כי תחול ירידה קלה.

42% מחברי הפורום צופים ירידה נוספת בריבית לטווח הארוך, מרביתם – ירידה קלה. 45% צופים כי לא יחול שינוי ו- 13% צופים עלייה קטנה. לגבי הריבית לטווח הקצר - מחצית מהמשיבים צופים ירידה קלה, 42% לא צופים שינוי ו-8% צופים עלייה קטנה.

טירה מציין, כי בכירי התעשייה צופים ברבע השני של השנה עליה קלה ביותר עד כדי יציבות בגרעון הממשלתי - 47% צופים יציבות, 29% צופים שהגרעון יגדל וכרבע צופים כי הגרעון יקטן.