למעלה מ-100 מדענים ישראלים נקלטו באוניברסיטאות בישראל

כל האקדמאים החוזרים נקלטו בתקנים חדשים ושובצו בהתאם לניסיונם בדרגות השונות מדרגת מרצה ועד לדרגת פרופסור מן המניין


00:00 ,23.02.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

כל האקדמאים החוזרים נקלטו בתקנים חדשים ושובצו בהתאם לניסיונם בדרגות השונות מדרגת מרצה ועד לדרגת פרופסור מן המניין
 
מנתוני הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה עולה כי בשנת הלימודים האקדמית תשס"ט נקלטו באוניברסיטאות המחקר בישראל 104 "מדענים חוזרים" שהועסקו על ידי מוסדות אקדמיים בעולם. מדובר במרצים וחוקרים, שהחלו את דרכם במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ובחרו לעזוב את הארץ לטובת הצעות תעסוקה מהמוסדות המובילים בעולם. כל האקדמאים החוזרים נקלטו בתקנים חדשים ושובצו בהתאם לניסיונם בדרגות השונות מדרגת מרצה ועד לדרגת פרופסור מן המניין.
 
במסגרת הסיכום התקציבי של משרד האוצר עם הות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב), הוקצו בשנת 2009 95 מיליון ש"ח לטובת סל לקליטת מדענים חוזרים, הקמת מעבדות ושיפור של תשתיות המחקר במוסדות שבהם נקלטו. בהתאם לסיכום התקציבי, מגבשים הוועדה לתכנון ולתקצוב ומשרד האוצר את הקריטריונים לחלוקת התקציב הייעודי למוסדות ההשכלה השונים. לאחר גיבושם הסופי של הקריטריונים, יועברו התקציבים לאוניברסיטאות על ידי ות"ת.
 
נתוני הות"ת מלמדים כי חלק מהחוקרים החוזרים הינם דוקטורים צעירים, בעלי ניסיון של 4-6 שנות עבודת מחקר במגוון תחומי ידע החל מננו-טכנולוגיה, ביולוגיה, כימיה, פיסיקה וכלה בתחומי מדעי הרוח והחברה כמו חינוך, היסטוריה ומשפטים.
 
מדענים נוספים שבחרו לשוב ולעבוד באוניברסיטאות בארץ הינם אקדמאים בכירים ששבו ארצה לאחר תקופת עבודה אקדמית ממושכת בחו"ל של 10 עד 25 שנים ונקלטו בדרגת פרופסור חבר. מדובר במדענים ישראלים מהמובילים בתחומם, שהחזיקו בתקנים ובמשרות גבוהות במוסדות יוקרתיים כמו אוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, אוניברסיטת אוקספורד באנגליה, האוניברסיטאות האמריקאיות הבכירות NYU, MIT, ו-NIH. כמו כן, ישנם מדענים שחזרו ארצה מהמוסדות המובילים באירופה כמו אוניברסיטת ג'נבה, מכון המחקר האירופי ETHהממוקם בשוויץ וביה"ס למדעי המחשב King's Royalבלונדון.
 
שר האוצר, רוני בר-און, אמר: "חזרתם של ישראלים ארצה מבורכת. השכלה גבוהה הינה מנוף צמיחה ארוך טווח, אני שמח לגלות שחוקרים רבים בחרו לחזור ואני מקווה שאקדמאים נוספים יבחרו לעשות כמותם. בנוסף, הוצאנו לפועל תכנית מיסים המקלה על חזרתם של תושבים חוזרים ומעודדת עלייה של עולים חדשים. צעדים אלה מחזקים את מערך ההשכלה ומוטת הידע בשוק ומאפשרים למדענים לחזור ארצה וליהנות מתעסוקה יציבה". 
 
יושב ראש הוועדה לתכנון ולתקצוב, פרופ' שלמה גרוסמן, אמר כי "המשבר הכלכלי העולמי יצר עבור מדינת ישראל חלון הזדמנויות להשיב ארצה את 'טובי המוחות' שעזבו את האקדמיה בישראל ותפסו בשנים האחרונות עמדות מפתח באוניברסיטאות ומכוני המחקר המובילים בעולם. החזרת מדענים צעירים ומנוסים ארצה, תחזק בצורה משמעותית את האקדמיה בישראל".