לין: שרי הממשלה אינם נושאים כיאות באחריות מיניסטריאלית לתקנות המוגשות מטעמם לכנסת

נשיא איגוד לשכות המסחר פנה בנושא ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין, שהודיע בתשובתו כי הוא שוקד על הכנת הצעות לתיקון תקנון הכנסת שיסדירו את הנושא


00:00 ,29.12.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר פנה בנושא ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין, שהודיע בתשובתו כי הוא שוקד על הכנת הצעות לתיקון תקנון הכנסת שיסדירו את הנושא
 
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, הציע ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין לקבוע נוהל ברור לפיו תוכנן של תקנות יידון בוועדות הכנסת רק לאחר שהשר, שרשאי על פי חוק להגישן, חתם על מסמך מתאים המלווה את הגשת התקנות לוועדות הכנסת. וכן כי השרים האמורים לתת את הסכמתם לתקנות או שעימם צריך להתייעץ, אף הם הודיעו בכתב ליו"ר הוועדה על מילוי התנאים הנדרשים.
 
בתגובה להצעת לין, השיב יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין, כי "אני מקבל לחלוטין את העמדה המוצגת במכתבך. סוגיית יחסי הגומלין בין הכנסת לממשלה היא מורכבת, ובימים אלה אני שוקד על הכנת הצעות לתיקון החוק ולתיקון תקנון הכנסת אשר יסדירו נושא זה".
 
לין פנה לח"כ לוין מאחר ומסתבר כי דיונים בוועדות הכנסת, בתקנות האמורות להיות מוגשות מטעם שרי הממשלה, מתקיימים בהשתתפות נציגי המשרדים, מבלי שברור אם השרים אכן נתנו את הסכמתם המלאה להעברת התקנות ואם אכן הם מודעים לתוכנן.
 
לדבריו, "תופעה זו מחלישה את האחריות המיניסטריאלית של השרים ומגבירה את הפיכתנו למדינה של פקידות. עצם השתתפותם של פקידים ממשרד מסוים בדיונים המתקיימים בוועדות הכנסת, אינה מהווה כשלעצמה הוכחה לכך שהשרים, להם הם כפופים, אכן נתנו את הסכמתם על בסיס ידיעה מלאה של תוכן התקנות ומשמעותן".
 
לדעת לין, הנוהל המוצע נחוץ כדי ליצור מודעות אישית בקרב השרים לתקנות הנדונות בכנסת, ובעיקר להבטיח כי ייטלו אחריות מיניסטריאלית מלאה לתקנות המוגשות לאישור הכנסת מכוח סמכותם. "ישנה חשיבות מיוחדת לכך ששרים הנושאים באחריות מיניסטריאלית כלפי ציבור הבוחרים יהיו מעורבים אישית וישירות בכל הכבדה נוספת הנדרשת מהציבור".