לין: "נתח של כ-50 מיליארד שקל בשנה ייפתח בפני עסקים קטנים ובינוניים"

נשיא איגוד לשכות המסחר אמר את הדברים לאור כניסתו הקרבה של התיקון לחוק חובת המכרזים. כל המכרזים המוצעים על ידי המגזר הציבורי, בהתאם לחוק חובת המכרזים, כפופים לתיקון החדש


00:00 ,26.05.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר אמר את הדברים לאור כניסתו הקרבה של התיקון לחוק חובת המכרזים. כל המכרזים המוצעים על ידי המגזר הציבורי, בהתאם לחוק חובת המכרזים, כפופים לתיקון החדש
 
"התיקון לחוק חובת המכרזים ישנה את מפת העסקים בישראל. נתח כלכלי בהיקף של קרוב ל-50 מיליארד שקל בשנה - היקף העבודות המוצעות היום על ידי משרדי הממשלה, החברות הממשלתיות וקופות החולים, שהיה עד היום חסום בשל תנאי סף מלאכותיים ולא ענייניים - ייפתח בפני עסקים קטנים ובינוניים."
 
כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, עם כניסתו מחר (27.5.08) לתוקף של התיקון לחוק חובת המכרזים.
 
יצוין כי עם כניסתו לתוקף של התיקון לחוק, כל המכרזים המוצעים על ידי המגזר הציבורי, בהתאם לחוק חובת המכרזים, כפופים לתיקון החדש. "מדובר בצעד משמעותי להגברת התחרותיות והשוויון בחברה הישראלית, המהווה מסר מצד המחוקק לעורכי המכרזים שהגיע הזמן לשינוי תפיסתי וחשיבתי", ציין לין.
 
לין מקווה שמהיום גם עורכי המכרזים במגזר הציבורי וגם מערכת בית המשפט יפנימו את המסר הברור, אשר מפורש בחוק חובת המכרזים, לפיו חייבים לתת לכל אדם במדינה הזדמנות שווה לזכות במכרזי המגזר הציבורי וכי אי אפשר למנוע מעסקים להשתתף במכרזים על ידי יצירת תנאי סף שאין להם הצדקה עניינית מבחינת היכולות המקצועיות או הפיננסיות של המשתתף מלבצע את עבודת המכרז.
 
לין, אשר הוביל בשנת 1991 את חקיקתו של חוק חובת המכרזים בזמן שכיהן כיו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ציין עוד כי "מדובר בתיקון חשוב, אשר יבטל קיפוחם של עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ציבוריים, ויבטיח קיום תחרות אמיתית ומתן אפשרות לעסקים קטנים ובינוניים לזכות באופן הוגן בחלק מעוגת העסקים של המגזר הציבורי."
 
התיקון לחוק, שנולד וקודם על-ידי איגוד לשכות המסחר והוגש כהצעת חוק פרטית על ידי יו"ר ועדת הכספים ויו"ר שדולת העסקים הקטנים והבינוניים, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, תוקף ישירות את תנאי הסף המיותרים במכרזים, ומשנה את תמונת המצב המשפטית: עורך מכרז לא יוכל עוד לקבוע תנאי להשתתפות, אלא אם כן התנאי מתחייב מאופיו וממהותו של המכרז.
 
התוספת בחוק מציבה קריטריונים ברורים של דרישות סף. כך למשל, דרישת מחזור כספי לא תעלה על כפל היקף העבודה שבמכרז;הוותק הנדרש יהיה שווה למשך ההתקשרותובכל מקרה לא יעלה על חמש שנים;הניסיון הקודם יהיה בהיקף כספי או כמותי לזה הנדרש במכרז או שלוש עבודות קודמות בהיקף של מחצית;היקף ייצור או אספקה לא יעלה על כפל היקף השנתי הנדרש במסגרת ההתקשרות.