לין לשר המשפטים: מליני שכר יובאו להליך תביעה מזורז בבתי הדין לעבודה

נשיא איגוד לשכות המסחר מבקש כי הסנקציה הפלילית בגין הלנת שכר תבוטל. הלשכה המשפטית באיגוד מגבשת בימים אלה טיוטת הצעת חוק בנושא


00:00 ,21.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר מבקש כי הסנקציה הפלילית בחקיקה בגין הלנת שכר תבוטל. הלשכה המשפטית באיגוד מגבשת בימים אלה טיוטת הצעת חוק בנושא
 
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, הציע לשר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, כי הסנקציה הפלילית, אותה מבקשים להוסיף עתה בחקיקה בגין הלנת שכר, תבוטל לחלוטין. במקומה תוגש הצעה אלטרנטיבית: הליך תביעה מזורז על הלנת שכר בבתי הדין לעבודה.
 
לין הדגיש שעצם הצורך של מעסיק להוכיח את חפותו בדיון אדמיניסטרטיבי או פלילי, הינו תהליך פוגעני ומשפיל. "התהליך של העמדה לדין אדמיניסטרטיבי או פלילי הוא יקר ומשפיל ואין שום הצדקה להעביר מסלול ייסורים זה עסקים, שנקלעו למצוקת נזילות, שלא באשמתם. אסור לדחוף עסקים למצב בו הם יאלצו לפטר עובדים או להכריז על עצמם כפושטי רגל לבין הפיכתם לעבריינים".
 
"עסקים קטנים כמו חנות, בית קפה או משרד עריכת דין, כמוהם קיימים עשרות אלפים בישראל, יקלעו למצוקת נזילות אמיתית מחמת שינוי דרסטי בתנאי השוק וירידה בהיקף ההכנסות. החקיקה, אותה מבקשים לקדם, תעמיד אותם בפני סיטואציה בלתי אפשרית של סגירת עסק והכרזה על פשיטת רגל או אי תשלום שכר ובעקבותיו עמידה לדין פלילי".
 
כיום על פי החוק, על מעסיק המלין שכר לפצות את העובד בשיעור 5% מהשכר המולן בגין השבוע הראשון שלאחר מועד התשלום, ובשיעור של 10% מהשכר המולן בעבור כל שבוע נוסף. השכר המולן מוכפל תוך חודשיים וחצי.
 
לין מציע כי הסנקציה האזרחית על הלנת שכר הקיימת כיום, תופעל בבתי הדין לעבודה בפרוצדורה מהירה, כפי שמקובל בהליכים מזורזים הנוגעים לחובות קצובים או שיקים, שאמיתותם אינה מוטלת בספק.
 
הלשכה המשפטית באיגוד לשכות המסחר מגבשת בימים אלה טיוטת הצעת חוק בנושא.