לין לשר האוצר: הפתרון למצוקת האשראי – ערבויות מדינה

לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר על המדינה להקצות כ-5 מיליארד שקל שישמשו ערבויות להלוואות שינתנו על ידי המערכת הבנקאית והמערכת הפיננסית לחברות עסקיות במצוקה


00:00 ,05.11.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר על המדינה להקצות כ-5 מיליארד שקל שישמשו ערבויות להלוואות שינתנו על ידי המערכת הבנקאית והמערכת הפיננסית לחברות עסקיות במצוקה
 
"אין ספק כי האשראי הניתן כיום על ידי המערכת הפיננסית ניתן תוך הערמת קשיים מעבר לרמה שהיתה מקובלת קודם המשבר הגלובלי. הצבת הדרישות לביטחונות אף היא ברמה גבוהה יותר ומספר גדול של עסקים מתנסים בצמצום נפח האשראי". כך עולה מפנייה ששיגר הבוקר נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אל שר האוצר רוני בר און ואל נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר.
 
לדברי לין, "קיימות הוצאות עסקיות אותן לא ניתן לצמצם בטווח המיידי והבינוני ולפיכך חברות יתקשו לשלם לספקים במועד. ללא ספק, עלולה להיווצר תגובת שרשרת שתביא למוסר תשלומים נמוך. מחנק האשראי והירידה בהכנסות יגרמו לירידה ברמת בהיקף הפעילות העסקית".
 
לין מציע כי המדינה תקצה סכום של כ-5 מיליארד שקל שישמש כערבויות להלוואות שינתנו על ידי המערכת הבנקאית והמערכת הפיננסית. "אין מדובר בהזרמת כספים ואף לא בהשקעה במניות של גופים אלה, אלא בקביעת נפח ערבויות מוגדר שיוקצה למערכת הפיננסית ויינתן על ידה כהלוואות לחברות עסקיות, ביחס של 90% ערבויות מדינה מהיקף ההלוואה".
 
הלוואות אלה תינתנה רק על פי קריטריונים מוגדרים ובפיקוח מלא של בנק ישראל, לעסקים שנקלעו למצוקה ואשר זקוקים להזרמת אשראי, בכדי לפתור בעיות תקופתיות. בדרך זו יובטח כי התערבות המדינה תגיע ישירות ובמלואה למגזר העסקי, ולא תחייב הוצאה תקציבית מעבר לנטילת סיכון במסגרת הערבויות שתינתנה.
 
יצוין כי למגזר העסקי ניתן כיום אשראי בהיקף של 741 מיליארד שקל, מהם 51% מהבנקים, 14% מקופות הגמל, 15% מתושבי חוץ, 7% מחברות הביטוח, 5% מקרנות הפנסיה.