לין לרה״מ ולשר האוצר: לדחות מיד ההצעה להעלות את המע״מ ב-1%

נשיא איגוד לשכות המסחר: אם רוצים להעלות את הכנסות המדינה, יש ללכת בדרך של ביטול פטורים ממס. היקף הפטורים ממס הגיע בשנת 2023 ללא פחות מ-83 מיליארד. ביטול פטורים יעשה את מערכת המס לשוויונית יותר


11:29 ,11.01.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר פנה היום באופן דחוף לרה״מ נתניהו לשר האוצר סמוטריץ׳ וביקש להוריד מסדר היום ולדחות דחייה מוחלטת את הצעותיו של נגיד בנק ישראל בכל הקשור במערכת המיסים, ובמיוחד באשר להצעתו להעלות את המע"מ  ב-1% לכלל המשק.

 

״אני מגיב על הצעותיו גם על בסיס ניסיוני כממונה על הכנסות המדינה. אין שום מקום להתרשם מהצעת הנגיד להעלאת המע"מ ב-1% כאילו על זה תייבנה או תיפול כלכלת ישראל. אין בהצעה זו שום אומץ או תבונה או אחריות כלכלית. זוהי פשוט אובססיה נמשכת מבית המדרש של בנק ישראל, הטוען ללא הפוגה שיש להעלות את המיסים בישראל. עשתה זו הנגידה הקודמת, קרנית פלוג, ועושה זאת גם הנגיד הנוכחי.

 

עלינו לשמור על שלמות המע״מ בישראל. כדאי שנחזור ונבין כולנו כי זהו המס השני בחשיבותו. זהו המס המוצלח ביותר במדינת ישראל הן בשל אחידותו והן בשל דרכי גבייתו.

 

המע״מ בישראל הוא, לאמיתו של דבר, חלק מהמחיר. הוא מוטל על צריכת כל מוצר או שירות. זהו מס המוטל על הצריכה. הוא מוטל גם על צריכת מים, חשמל, מזון, תרופות וייעוץ רפואי. הוא מוטל על כל הצריכה ברמת מס אחידה של 17%. 

 

הכיוון כיום לא אמור להיות העמקת הפטורים ממע״מ ביבוא אישי, אלא ההיפך: ביטול פטורים או צמצום פטורים ככל האפשר. הפטור ממע״מ ביבוא אישי הוא כשל חמור בניהול מדיניות כלכלית. לא רק שהוא פוגע בשלמות המע״מ; הוא גם מפלה לרעה ללא כל הצדקה את המגזר העסקי ובעיקר עסקים חלשים מול ספקי חוץ גדולים. הוא מעודד את הציבור בישראל לתעל את כח הקנייה שלו לספקים זרים במקום לעודד אותו לתעל את הצריכה לשוק המקומי. תחרות הוגנת מול המגזר העסקי שלנו נעשית דרך הפחתת מכסי מגן ולא דרך יצירת אפליה לרעת העסקים כאן.

 

אם אכן נכון להשתמש בהענקת פטור ממע״מ כדרך להורדת יוקר המחייה, מה שאני שולל לחלוטין ושוללים כל אלה המבינים משהו במערכת המסים, אז הבה נעניק פטור זה על חשמל, מים ומזון כי זה מה שבאמת חשוב לכלל הציבור וזה מה שבאמת מוריד את יוקר המחייה. 

 

במקום שהנגיד יציע לבטל את הפטור ממע״מ ביבוא אישי הוא מציע להעמיק פטור זה, להמשיך את הפטור ביבוא אישי ולהעלות את המע״מ על כלל הציבור ועל כלל מצרכי ושירותי היסוד. מה שבוודאי יגרום לייקור כללי של מוצרי יסוד במשק. במידת אחריות ויושר היה צריך הנגיד להציע לבטל את הפטור ממע״מ ביבוא אישי.

 

גם השיקול של הגדלת הכנסות המדינה בהיקף של 7 מיליארד הוא שיקול בלתי רלבנטי. יש דרכים טובות הרבה יותר להגדיל את הכנסות המדינה כמו לדוגמא: שחרור הרווחים הכלואים. הורדה לתקופה קצובה של המס על משיכת רווחים מ-30% ל-25%. ואני מדגיש שאין זו הטבת מס "לעשירים";  זו היתה תמיד רמת המס הנורמטיבית על משיכת דיבידנד והיא משולמת על ידי בעלי החברות לאחר שכבר שילמו מס חברות. 

 

כל ההצעות להעלאת מיסים הן הצעות פסולות ושטחיות. אם רוצים להעלות את הכנסות המדינה, יש ללכת בדרך של ביטול פטורים ממס. היקף הפטורים ממס הגיע בשנת 2023 ללא פחות מ-83 מיליארד. ביטול פטורים יעשה את מערכת המס לשוויונית יותר.

 

הכנסות המדינה אינן מותנות בהעלאת מיסים.  הן מותנות יותר בהיקף הפעילות העסקית במשק.  ואני אומר זאת גם על בסיס ניסיון אישי וגם על בסיס אחריות אישית שנטלתי בעבר.  בתקופת כהונתי כממונה על הכנסות המדינה ביטלתי באופן מלא או חלקי לא פחות מ-11 מיסים. והכנסות המדינה עלו.

 

על כן אני סבור שהגיעה השעה שנוריד כליל מסדר היום ונדחה על הסף כל הצעה איזה שהיא להעלאת מיסים, בהבדל מביטול פטורים ממיסים, ואפילו אם חלק מהמדיה מתרשם  חיובית מההצעות של נגיד בנק ישראל״.