לין לראש הממשלה: בקרוב המדינה תתמלא בעבריינים בעקבות חקיקה בלתי אחראית

לין קרא לראש הממשלה להקים ועדה אשר תגבש מדיניות על פיה יותוו תחומי הטיפול הראויים של המשפט הפלילי. "יש לבלום את הנטייה הגוברת במגזר הציבורי להרחבת תחומי הענישה הפלילית"


00:00 ,26.11.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

לין קרא לראש הממשלה להקים ועדה אשר תגבש מדיניות על פיה יותוו תחומי הטיפול הראויים של המשפט הפלילי.  "יש לבלום את הנטייה הגוברת במגזר הציבורי להרחבת תחומי הענישה הפלילית"
 
כך עולה מפנייתו של אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לשעבר יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, לאהוד אולמרט, ראש הממשלה, מתוקף תפקידו כשר משפטים. לין קורא לראש הממשלה להקים ועדה מטעמו, אשר תגבש מדיניות על פיה יותוו תחומי הטיפול הראויים של המשפט הפלילי.
 
נטייה זו באה לידי ביטוי במיוחד בהצעות חוק מתחומי הגנת הצרכן והעבודה, כך למשל הצעות חוק שעלו: חובת אריזה בשקית נייר; סילוק ומחזור צמיגים ותזכיר להצעת חוק- הגברת האכיפה העצמית בדיני עבודה.
 
לדברי לין, "גם אם המטרה שרוצים להשיג היא ראויה כשלעצמה, לא תמיד הפיכת מעשה או מחדל לעבירה פלילית היא הדרך הנכונה. המציאות מלמדת כי בשל העומס הכבד המוטל על רשויות המדינה (הפרקליטות והמשטרה) והעלות הכספית של האכיפה הפלילית, לעיתים הסנקציה הפלילית הינה אות מתה, שלא נאכפת בפועל".
 
לטענתו, "התרחבותן של הסנקציות הפליליות ממעטת מתפקודן ההרתעתי. העובדה כי פעולות רבות הופכות לברות ענישה פלילית גורמת לכך כי כל אזרח עלול להפוך ל'עבריין', גם אם מעשיו או מחדליו אינם כלל פליליים על פי מהותם."
 
לין הוסיף כי "מן הראוי כי חוקים הנמצאים בתחום האזרחי-מסחרי-עסקי יגובו במנגנוני אכיפה אזרחיים ו/או מנהליים, מאחר ולרוב מדובר בעבירות אשר מתבטאות בחריגה מנורמות עסקיות תקינות או נורמות אותן קובע המחוקק למטרות הגנה."
 
באיגוד מתריעיםכי התרחבות התחום הפלילי מסוכנת לשיטת המשפט הישראלי. אם מגמה צוברת תאוצה זו לא תיעצר, הרבה מעשים השייכים מהותית לתחום האזרחי יהפכו לעבירות פליליות, וישראל תתמלא אט אט בעבריינים, כאשר המושג עבירה פלילית יאבד ממשמעותו.