לין: ליקויים רבים בהסדר הפיצוי למגזר העסקי

נשיא איגוד לשכות המסחר פנה במכתב לראש הממשלה, שר האוצר ושר התמ"ת ובו דיווח להם על הצורך לשנות את הסדר הפיצוי למגזר העסקי. קורא לראש הממשלה להעלות חזרה את שיעור המע"מ ב-1%


00:00 ,06.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר פנה במכתב לראש הממשלה, שר האוצר ושר התמ"ת ובו דיווח להם על הצורך לשנות את הסדר הפיצוי למגזר העסקי. קורא לראש הממשלה להעלות חזרה את שיעור המע"מ ב-1%
 
לין כותב במכתבו כי "הליקויים בהסדר זה רבים מדי גם מצד העקרונות עליהם הושתת וגם במבחן התוצאה. הוא אינו מציע פתרון אמת ואפילו לא חלקי באשר לחלק גדול ומרכזי במגזר העסקי אלא מוליד רגשי זעם ותסכול, ככל שהדבר נוגע לפיצוי המגזר העסקי - ההסדר פשוט מחטיא את מטרתו".
 
לין כותב כי "ההסדר בנוי על בסיס אחד ויחיד – שכרם של העובדים שנעדרו מהעבודה בימי ההיעדרות (בסיס השכר). על בסיס זה גוזרים חישוב של סיוע בשני חתכים: השתתפות הממשלה של 52.5% בתשלום השכר, ופיצוי על נזקים תוצאתיים ("עקיפים") ברמה של 80% בסיס השכר".
 
"התוצאה המעשית הנה פשוטה: המדינה משתתפת ב- 132.5% מבסיס השכר והמעסיק משלם 100% של השכר. השתתפות העובדים ב-20% מהשכר אינה רלוונטית מאחר ולא מדובר בהפחתת שכר ולכן אין להשתתפות זו שום השפעה על רמת ההוצאה. כך, בידי העסק נותרים 32.5% כדי לכסות נזקים תוצאתיים.
 
כתוצאה מהסדר זה, כותב לין, נולדים עיוותים רבים בהם היחלשות רצון העובדים להתייצב לעבודה והחלשת יכולת המעסיקים לשמור על רמת תפוקה מלאה גם בתקופת הלחימה בצפון.
 
כמו כן, כותב לין, כי קיימת אפליה בולטת בין השכירים לבין בעלי העסקים כאשר השכיר מקבל את מלוא שכרו ואינו נפגע בעוד שבעל העסק נושא כמעט במלוא ההפסדים.
 
כמו כן טוען לין כי ההסדר מתיר אפליה בין ארגונים עסקיים מעוטי כוח אדם לבין ארגונים עסקיים עתירי כוח אדם. האפליה חמורה ובולטת במיוחדת בין מגזר התעשייה לבין מגזר המסחר והשירותים, שהוא בעיקרו מושתת על בעלי עסקים קטנים ובינוניים.
 
נשיא איגוד לשכות המסחר קרא לראש הממשלה להעלות חזרה את שיעור המע"מ ב-1% ל- 16.5%. "העלאת המע"מ תספק למדינה משאבים נוספים שאפשר יהיה לתעלם בכדי להעניק סיוע הולם ורחב יותר לתושבי הצפון, ושיפוי הוגן וצודק יותר למגזר העסקי בצפון".
 
"המאבק המלחמתי היום הוא מאבקה של המדינה כולה ולא רק של אזור חיפה והצפון. המדינה כולה חייבת לתרום למאבק זה על מנת לאזן את הפער העמוק שנוצר בין הנזקים העצומים שנגרמים לאוכלוסייה ולעסקים בצפון המדינה לעומת המצב השורר במרכזה".
 
לדברי לין, העלאת המע"מ חייבת להיעשות באופן מיידי. "יש לנקוט בצעד מהיר מאחר והמצב המלחמתי בו אנו נמצאים לא הגיע לסיומו בסוף יולי, וכולם מבינים שהוא יימשך אף עמוק אל תוך חודש אוגוסט".
 
לדבריו, ההתפתחויות מחייבות ראייה כוללת ומחודשת של המצב על מנת לאזן טוב יותר את הנשיאה בעול. "המגזר העסקי בחיפה והצפון בוודאי ראוי לפיצוי הולם יותר מזה שנקבע בתקנות".