לין: כדי לממן את חוק חינוך חינם יש לקצץ בהטבת המס המוענקת למפעלי התעשייה העשירים במרכז

נשיא איגוד לשכות המסחר שלח מכתב לראש הממשלה ובו הביע התנגדות לקיצוץ במשרדי הממשלה כדי לממן את חוק חינוך חינם


00:00 ,04.01.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר מתנגד לביצוע קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה לטובת מימון חוק חינוך חינם.

עו"ד אוריאל לין שלח מכתב בנושא לראש הממשלה בינימין נתניהו, ובו קרא לו לבחון מחדש את תקציב הוצאות המס ובמיוחד את הטבת המס למפעלי התעשייה המבוססים.

"אני תמה על כוונתך לבצע קיצוץ תקציבי רוחבי בכל משרדי הממשלה בכדי לממן את חוק חינוך חינם, כאשר הפתרון נמצא ממש בהישג יד, באמצעות בחינה מחדש של תקציב הוצאות המס, ובמיוחד הטבת מס בסדר גודל של 6 מיליארד שקל המוענקת למפעלי התעשייה החזקים, העשירים והמבוססים ביותר בישראל", כתב לין לנתניהו.

לדעת לין, ששימש בעבר כממונה על הכנסות המדינה, המדינה לא עוסקת דיה בתקציב הטבות המס. מן הראוי, אמר, להיכנס לעובי הקורה ולבחון אם אותה הטבה מופלגת אכן ראויה ומוצדקת.

לדבריו, השינוי האחרון בחוק עידוד השקעות הון הוליד מדד חדש, על פיו זכאית חברה ליהנות מהפחתה במס חברות. "חברה תעשייתית נדרשת לעמוד בקריטריון אחד ויחיד, של יצוא 25% מתוצרתה", כתב לין לנתניהו, "אותה חברה אינה צריכה לבצע השקעות חדשות ולא נדרשת ליצור מקומות עבודה חדשים. חברה כזו יכולה להעביר מפעלים לחו"ל, לפטר עובדים, והיא עדיין תהנה מהטבת מס מופלגת: תשלום מס חברות של 6% בפריפריה ו-12% במרכז הארץ, מס על משיכת רווחים 15% בשני המקרים, לעומת 30% לכלל המגזר העסקי. זאת ועוד, 73% מהטבת מס זו מוזרמת בעיקר למפעלים במרכז הארץ.

"המפעלים הנהנים מהטבת מס זו הם אלה שבמרוצת השנים קיבלו מענקים והטבות ממדינת ישראל. חלק מהם הינם מהחברות העשירות והגדולות בישראל ואין להן כל בעיה לגייס הון בבורסה".

לין הדגיש כי גם במידה ויוחלט שיש הצדקה להטבת מס זו, הרי שאפשר לקצץ אותה ב-50%, ועדיין היא תהווה הטבת מס מופלגת במרכז הארץ וגם בפריפריה, לעומת מס חברות של 25%, המוטל על כלל המגזר העסקי ו-30% מס על משיכת רווחים, אותם משלמים מאות אלפי עסקים קטנים במגזר העסקי.