לין: יש לשלול את הרעיון של הנהגת מס הכנסה שלילי

נשיא איגוד לשכות המסחר טוען כי ניסיון העבר בישראל עם מנגנוני השלמות הכנסה וקצבאות ילדים מלמד כי מנגנונים אלו נכשלו ביישומם וגרמו לתופעות של השתמטות מעבודה. מוסיף כי מס הכנסה שלילי מהווה תחליף לקצבאות


00:00 ,28.09.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר טוען כי ניסיון העבר בישראל עם מנגנוני השלמות הכנסה וקצבאות ילדים מלמד כי מנגנונים אלו נכשלו ביישומם וגרמו לתופעות של השתמטות מעבודה. מוסיף כי מס הכנסה שלילי מהווה תחליף לקצבאות
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הודיע היום כי איגוד לשכות המסחר שולל את הרעיון של הנהגת מס הכנסה שלילי. זו הייתה עמדתו העקבית והמקורית של האיגוד מאז שהרעיון עלה לפני כשנה וחצי וזוהי גם עמדתו העכשווית.
 
מס הכנסה שלילי נועד להגדיל את הביקוש למשרות במשק באמצעות הגדלת האטרקטיביות הכספית להיכנס למעגל העבודה. אפשר לעשות זאת בדרך פשוטה וישירה התורמת גם לכבודו של העובד.
 
לין ציין כי "הנהגת מס הכנסה שלילי היא מהלך מסוכן ביותר, שכן במהותו מס הכנסה שלילי מהווה תחליף לקצבאות. אסור לנו להעמיק ולפתח את תרבות הקצבאות בישראל, אלא לשאוף לכך שאדם שעובד יקבל שכר הוגן וכי שכרו נטו יעלה, ולא להפוך אותו לנתמך של קצבאות. אין לנו מערכת אמיתית המשקפת בצורה נכונה את רמת ההכנסה של הפרט והמשפחה. במקום שמצד אחד יינתן כסף לעובדים ומצד שני יילקח מהם כסף, עדיף לבצע מהלך פשוט וישיר של העלאת שכר המינימום וקביעת עקרון ששכר המינימום יהיה שווה לשכר נטו."
 
הנהגת מס הכנסה שלילי תעלה לקופת המדינה 3-2 מיליארד ₪ לפחות, זאת מול תועלת מאוד קטנה למדינה. "תוספת השכר היא כללית מאחר שמרביתה תינתן לפרטים שממילא משתתפים בשוק העבודה. במקום יציאה לעבודה מלאה, היא עלולה לעודד יציאה לעבודה חלקית".
 
לין הוסיף כי "ניסיון העבר בישראל עם מנגנוני השלמות הכנסה וקצבאות ילדים מלמד כי מנגנונים אלו נכשלו ביישומם וגרמו לתופעות של השתמטות מעבודה. זאת במקום לייצר עבודות על בסיס כלכלה מתפתחת, תוך העלאת רמת ההשכלה והידע של העובדים".
 
איגוד לשכות המסחר מציע כי במקום להשקיע כספים רבים בהכנסת מספר מצומצם של עובדים כדאי להשקיע את הכספים בהקטנת נטל המס על משק הבית העובד -  הקטנת נטל המס תגדיל את ההכנסה הפנויה את רמת החיים ואת הרצון לעבוד, הנהגת תוכנית הכוללת הכשרה מקצועית (השלמה ללימודים) ומערכת השמה, הרחבת מערך התמיכה בהורים עובדים.