לין: הצעת החוק לקיצור שבוע העבודה תביא להפסד של כ-30 מיליארד שקל למשק

נשיא איגוד לשכות המסחר טוען כי מתוך 365 ימי עבודה בשנה, יוותרו 210 ימי עבודה בלבד. טוען כי סחר החוץ של ישראל יפגע משום שייווצרו לעומסים רבים בנמלי הים והאוויר ובדרכי התחבורה היבשתיות


00:00 ,26.06.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר טוען כי מתוך 365 ימי עבודה בשנה, יוותרו 210 ימי עבודה בלבד. טוען כי סחר החוץ של ישראל יפגע משום שייווצרו לעומסים רבים בנמלי הים והאוויר ובדרכי התחבורה היבשתיות
 
"אפשר לדבר על קיצור שבוע העבודה במונחים של אסון למשק ממש, שכן ההצעה הקיימת תביא להפסד של כ- 30 מיליארד שקל למשק. אם ההצעה תתקבל, מתוך 365 ימי עבודה בשנה, יוותרו 210 ימי עבודה בלבד." כך אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לקראת כנס קיסריה שיתקיים מחר.
 
לדברי לין, אם תתקבל ההצעה, קיימת סבירות גבוהה שבפועל ביום שישי לא יעבדו או יצמצמו מאוד את שעות העבודה. יום שישי עלול להפוך ליום עבודה אבוד.
 
כמו כן, קיצור שבוע העבודה יקטין עוד יותר את שיעור ההשתתפות הנמוך ממילא של האוכלוסייה בכוח העבודה, כיוון שנשים רבות לא תוכלנה לאפשר לעצמן לצאת לעבוד עד שעות מאוחרות.
 
תיווצר פגיעה בפריון ובפדיון במשק, שכן התפוקה בתוספת שעות העבודה בכל יום במהלך 4 הימים אינה שקולה לתפוקה בשעות עבודה רגילות. כמו כן, התפוקה ביום המקוצר (יום שישי) נמוכה משמעותית בתפוקתן לשעות רגילות. בשעות נוספות העובד עייף יותר וביום מקוצר גם כן אינו מגיע לשיא תפוקתו.
 
הדבר יגרור גם עלויות בהתאמת מערכת החינוך. משמעות המעבר לימי עבודה ארוכים יותר הינה יום לימודים וימי גנים ארוכים יותר שלהם משמעויות כלכליות וחברתיות.
 
סחר החוץ של ישראל יפגע, משום שייווצרו לעומסים רבים בנמלי הים והאוויר ובדרכי התחבורה היבשתיות.
 
לין ציין כי הניסיון הבינלאומי מלמד שירידה חדה בשעות העבודה גוררת עליה משמעותית בשכר הריאלי ומהווה גורם מרכזי לשיעור גידול נמוך בתעסוקה ולשיעור אבטלה גבוה.
 
במדינות אירופה, כאשר קטן מספר שעות העבודה השבועיות בשיעור ממוצע של למעלה מ-20% משנות ה-70 ועד היום. בצרפת, לאחר שקוצר שבוע העבודה ל 36 שעות היה צורך בחוק להרחיבו מחדש. לעומת זאת, בארה"ב, בה הצמצום בשעות העבודה השבועיות היה יחסית צנוע (בשיעור ממוצע של כ-5%), השכר הריאלי עלה בצורה מתונה והתעסוקה גדלה בשיעור גדול משמעותית מאשר באירופה.