לין: הגיעה העת לחסל לחלוטין את האפליה בין שכירים לבין בני זוג עצמאים העובדים באותו עסק

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, פנה היום לשר האוצר, אהוד אולמרט, בדרישה לבטל את המגבלה על גובה ההכנסה לגביה רשאים בני הזוג, העובדים באותו העסק להגיש חישוב נפרד לצורכי מס הכנסה. לדבריו, התקרה המוצעת בתקציב 2006 מהווה הפליה חמורה ונמשכת של העצמאים לעומת


00:00 ,13.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, פנה היום לשר האוצר, אהוד אולמרט, בדרישה לבטל את המגבלה על גובה ההכנסה לגביה רשאים בני הזוג, העובדים באותו העסק להגיש חישוב נפרד לצורכי מס הכנסה. לדבריו, התקרה המוצעת בתקציב 2006 מהווה הפליה חמורה ונמשכת של העצמאים לעומת עובדים שכירים.
 
"תקציב 2006 מטיל שוב מגבלות על זכותם של העצמאים להגיש חישובי מס הכנסה נפרדים. התקרה המוצעת עומדת על כ- 25,000 ₪ לשנה שהם כ- 2,083 ₪ לחודש, מרוקנת מתוכן ממשי את משמעות פקודת המס. זוהי תקרה מגוחכת שאינה יותר ממס שפתיים", מדגיש לין.
 
בתקציב 2004 נקבע כי בני זוג רשאים לבקש כי יעשה חישוב נפרד לגבי הכנסותיהם עד לסכום של 23,040 ₪ לשנה. בשנת 2005 המגבלה עמדה להתבטל אך האוצר חזר והציב את המגבלה על 25,000 ₪. בתקציב 2006 היא אמורה שוב להתבטל, אך האוצר מבקש להחזירה לגובה של 25,000 ₪.
 
בעקבות הסאגה החוזרת זה כבר 3 שנים, לין קורא לקבוע בפקודת המס כי התקרה תיקבע לטווח של כ- 5 שנים, ולא תשתנה אחת לשנה, על פי תכנית מחייבת שאינה ניתנת לשינוי.
 
"המגבלה פוגעת במוטיבציה של בן הזוג לפעול לקידום ולפיתוח העסק המשותף. המגזר העסקי פועל להגדיל את שיעור ההשתתפות הנמוך של הנשים בכח העבודה, העומד כיום על כ- 56%. מתן אפשרות לחישוב מס נפרד הינה אחד הכלים לפתרון בעיה זו", אומר לין.
 
נושא זה נדון כבר בבית המשפט העליון (פס"ד קלס), באפריל 2003, שקבע כי אין מניעה לאפשר לבני זוג העובדים ביחד חישוב מס נפרד. עוד קבע ביהמ"ש כי מדובר באפליה לא נאותה לרעת בני זוג שעובדים באותו עסק, לעומת בני זוג שאינם עובדים באותו עסק. אפליה שהיא בעיקרה לרעת הנשים העובדות.
 
לין שולל את טענת האוצר לפיה המגבלה חיונית לצמצום מספר המתחזים המבקשים החזרי מס. "עצם העובדה שיש בני זוג המתחזים כאילו הם עובדים בעסק משותף, אסור שתפגע בכל בני הזוג שאכן עובדים כך. לפיכך יש לקבוע קריטריונים סבירים לקביעת חישוב מס נפרד אשר יחייבו את רשות המסים במתן החזרי מס רלוונטיים".