לין: הגיע הזמן לדבר שקלית ולא דולרית

איגוד לשכות המסחר מציע לצמצם את משקל הדיור במדד המחירים לצרכן. לדברי לין, "ישראל איננה המדינה היחידה שעברה תהליך של התחזקות המטבע המקומי


00:00 ,07.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד לשכות המסחר מציע לצמצם את משקל הדיור במדד המחירים לצרכן. לדברי לין, "ישראל איננה המדינה היחידה שעברה תהליך של התחזקות המטבע המקומי
 
"התחזקות השקל הינה תהליך בריא מבחינת המשק, שכן הדבר יוביל לכך שהמחירים יהיו נקובים במטבע מקומי, קרי שקלים, כפי שמקובל בכל ארצות אירופה," כך אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. לדבריו, הגיע הזמן שהציבור יתרגל לחשוב ולדבר במונחים שקליים ולא דולרים.
 
סקטור הדיור מאופיין בשיח ובחוזים על בסיס דולרי. כיום מרכיב הדיור מהווה 20.5% ממדד המחירים לצרכן, כלומר, שיעור השינוי במחירי הדירות בבעלות והדירות השכורות. מניתוח אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר עולה, כי משנת 2003 עלה מדד המחירים לצרכן בשיעור מצטבר של 1.6%, כאשר בניכוי סעיף הדיור היה מדד המחירים עולה בשיעור מצטבר של 4.4%.
 
בשנת 2006 ירד מדד המחירים הכללי בשיעור של 0.1%, כאשר בניכוי סעיף הדיור, מדד המחירים היה עולה בשיעור של 1.3% ולפיכך השפעתו על הריבית היתה מתונה יותר. לאור זאת, האיגוד קורא לצמצם את משקל הדיור במדד המחירים.
 
לדברי לין, "ישראל איננה המדינה היחידה שעברה תהליך של התחזקות המטבע המקומי. תהליך דומה חל גם בארצות אירופה כמו אנגליה, צרפת, גרמניה ואחרות, והן יצאו ממנו נשכרות. מדובר בתהליך הסתגלותי, שבסופו התחזקות המטבע המקומי תטיב עם כולם".
 
"כמו כן, ירידת ערך הדולר פותחת הזדמנויות השקעה זולות בפני חברות תעשייתיות בעלות שלוחות בחו"ל וכן בפני משקיעים ישראליים בחו"ל.