לין בתגובה לתוכנית: טובה, אך יש צורך להכניס מספר שינויים

נשיא איגוד לשכות המסחר ציין כי הרחבת מס הכנסה שלילי לכל הארץ תהיה שגיאה והדגיש כי פתרונות לבעיית האבטלה ולפיטורי עובדים צריכים להיבחן בראייה רחבה וכלל משקית


00:00 ,23.04.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר ציין כי הרחבת מס הכנסה שלילי לכל הארץ תהיה שגיאה והדגיש כי פתרונות לבעיית האבטלה ולפיטורי עובדים צריכים להיבחן בראייה רחבה וכלל משקית
 
"התוכנית 'בלימה ותנופה' של ראש הממשלה ושר האוצר בכללותה טובה ובכיוון הנכון, אך יש צורך להכניס בה מספר שינויים". כך אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בתגובה לתוכנית הכלכלית שהציגו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ.
 
לין הדגיש כי היעד בהפחתת המס על יחידים צריך להיות רווח מדרגות המס ולא הפחתת המס השולי המרבי ל- 40%. זאת מכיוון שאלה הנמצאים ברמות השכר הבינוניות והמשתכרים עד 16,380 שקל בחודש, משלמים מס ישיר גבוהה מדי. במדרגת המס השלישית משתכרים מ-7,601 שקל עד 11,410 שקל, כאשר שיעור המס הישיר הוא 37%. במדרגת המס הרביעית - 11,411 שקל עד 16,380 שקל מגיעים לשיא המס, כאשר שיעור המס הישיר הוא 42% , קרוב לשיא המס העומד על 44%. לדבריו, יש לבחון את השפעת המס הישיר כולו, שהוא הקובע עבור יחידים, הכולל מס הכנסה וביטוח לאומי.
 
לין ציין כי איגוד לשכות המסחר בדעה כי הרחבת מס הכנסה שלילי לכל הארץ היא שגיאה. האיגוד התנגד למהלך זה עוד מאז שהרעיון עלה בשנת 2005. "מס הכנסה שלילי יהיה שגיאה היסטורית בדומה להנהגת קצבאות הילדים. במקום לעודד אנשים לצאת לעבוד, יוצרים תמריץ נגד יציאה לעבודה, והופכים עובדים למקבלי קצבאות. אדם עובד צריך לקיים עצמו בכבוד ולא להיות נתמך קצבאות".
 
להערכת לין, אשר בעבר כיהן גם בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה ממסים, מערכת המסים לא תוכל להתמודד עם הרחבת התוכנית לכל הארץ. "כל עובד יצטרך להגיש דיווח מס אישי. מהלך כזה ייצור פתח לדיווחים לא מדויקים וחלקיים".
 
לין הדגיש כי יש לקחת בחשבון את העובדה שמגזר המסחר והשירותים הוא זה שמייצר את מרבית מקומות עבודה במשק, ולאו דווקא מפעלים מוטי יצוא ומפעלי הייטק. לכן, פתרונות לבעיית האבטלה ולפיטורי עובדים צריכים להיבחן בראייה רחבה וכלל משקית.