לין: "אנו עומדים ימים ספורים לפני קטסטרופה מוחלטת"

כך אמר נשיא איגוד לשכות המסחר בכנס חירום ענף המזון באיגוד לשכות המסחר שהתקיים אתמול, והפנה אצבע מאשימה אל משרד המשפטים והממשלה. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "אנו בתחילתה של שואה רגולטורית"


00:00 ,05.06.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

כך אמר נשיא איגוד לשכות המסחר בכנס חירום ענף המזון באיגוד לשכות המסחר שהתקיים אתמול, והפנה אצבע מאשימה אל משרד המשפטים והממשלה. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "אנו בתחילתה של שואה רגולטורית"
 
איגוד לשכות המסחר קיים אתמול כנס חירום, בהשתתפות עשרות יבואני ויצרני מזון, בו הוחלט על הצעדים המעשיים הנדרשים מהממשלה, משרד הבריאות ומשרד המשפטים, על מנת לפתור את המשבר החמור בשחרור סחורות- מזון, חומרי גלם למזון, תרופות, תוספי תזונה ועוד -  אליו נקלעו היבואנים בתקופה האחרונה, בעקבות החלטת הפרקליטות להגיש כתבי אישום בפרשת רמדיה כנגד נושאי משרות במשרד הבריאות.
 
"אנחנו עומדים ימים ספורים לפני קטסטרופה מוחלטת בנושא שחרור המזון המיובא בנמלים" אמר היום (4.6.08) נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, בכנס החירום שנערך עקב השיבושים הקשים בשחרור מזון מיובא בנמלים, בעקבות פרשת רמדיה.
 
לין אמר כי הוא "מפנה היום אצבע מאשימה כלפי משרד המשפטים, המתנהג כמי שאינו מחובר למגזר העסקי. על משרד המשפטים להוציא בדחיפות קריטריונים והנחיות ברורים ומפורטים למפקחים בנמלים - ומי שמוסמך לעשות זאת הוא היועץ המשפטי לממשלה". וכי "האחריות הישירה לנזקים שנגרמו ונגרמים בעקבות המשבר- מוטלת על הממשלה".
 
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר בועז לב,  אמר כי "אנו חוששים שאנחנו בתחילתה של שואה רגולטורית- הופכים את הרגולטור שותף למפר החוק, אף אם זה האחרון הונה אותו. פניתי לפרקליט המדינה גם לפני ההחלטה על הגשת כתבי אישום, כדי להתריע על הנזקים שעלולים להיגרם, כפי שאנו חווים כיום. מאז האירוע, חמישה מפקחים כבר עזבו את משרד הבריאות, לאור החשש שלהם מאחריות פלילית בתפקיד כל כך תובעני בשכר כל כך  נמוך, ואנחנו לא רואים את קצה המשבר באופק".
 
"המפקחים עובדים מהבוקר עד הערב, בפחד אמיתי" הוסיף לב, "אנחנו יודעים אילו נזקים רפואה מתגוננת גורמת - רגולציה מתגוננת תהיה רעה עוד יותר. ההנחיה שלנו לעובדים היא: נהגו באופן מקצועי, על פי הנהלים והתקנות, ותנהגו בשיקול דעת. הבעיה היא ששיקול הדעת שלהם נשען על מה שמשתמע מכתבי האישום בפרשת 'רמדיה הפתרון הנכון הוא להחזיר את האמון ויכולת הפעלת שיקול הדעת לאיש המקצוע".
 
לב ציין עוד כי משרד הבריאות "מזדהה באופן מלא עם הציבור, המשק ועובדי משרד הבריאות - ואם נגיע למצב שילד חולה עלול שלא לקבל את המזון הרפואי הדרוש לו - הנהלת המשרד תיקח על עצמה את האחריות לשחרור המוצר".
 
יוסי ויליגר, חבר נשיאות איגוד לשכות המסחר, אמר כי "בשם אלפי יבואנים, אני רוצה להתריע על נזקים אדירים שנגרמים לנו. אם איתור הפתרון יימשך עוד זמן לא רב, נראה שעד שיסתיים הניתוח- החולה ימות. היום עוברים 14 יום עד שהתיק מגיע לתחנת ההסגר. ימים אלה כרוכים בעלויות אדירות, וחשוב מכך- מוצרי המזון נפגעים, וחלקם  עלולים להינזק ויתכן שאף להיות מושמדים".
 
ויליגר סיפר עוד כי "לאחר אותם 14 יום, שיעור גבוה מאד מהמשלוחים נשלח לבדיקות במעבדות. לפי מכתב שקיבלתי היום מאחת המעבדות, זמן ההמתנה לבדיקות המעבדה הוא בין חודשיים לשלושה חודשים! יבואנים עם סחורות תקועות בשווי של עשרות מיליוני שקלים, עלולים להיאלץ לסגור לגמרי את העסק".
 
ויליגר הציע לקבוע פסק זמן, כדי לשחרר את הפקקים בנמלים- "אחרת רבים מהיבואנים לא ישרדו. אנחנו מוכנים לקחת על עצמנו אחריות רחבה יותר".
 
בסיום כנס החירום דרש נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, מהממשלה לפעול במספר מישורים: האחד, באחריות משרד הבריאות לנקוט בפעולות מיידיות להקלת המצב- ביניהן שחרור סחורה ל'בונדד'; השני, התייחסות  שונה לחברות מוכרות וותיקות, תוך הכרה בכך שהן נושאות באחריות מוחלטת על המוצרים שהן מייבאות לארץ; השלישי, אבחנה בין קטגוריות שונות של מוצרים- מזון תינוקות וסוכר, למשל; הרביעית, נקיטת החלטות אדמיניסטרטיביות נוספות שעשויות להקלה על צוואר הבקבוק.
 
"גם שר הבריאות חייב להיות בתמונה ולקבל אחריות" הוסיף לין. "כשהמישור השני הוא באחריות משרד המשפטים- על היועץ המשפטי לממשלה לצאת עם הנחיות ברורות למפקחים: 'אם תנהגו כך וכך - לא תהיה עליכם אחריות פלילית'. אני קורא לד"ר בועז לב לקבל החלטות מחויבות המציאות, בתוך שלושה ימים".
 
ד"ר בועז לב הודיע כי יתייעץ עם שר הבריאות ומנכ"ל המשרד "נבדוק כל דרך אפשרית, ונודיע לציבור על ההחלטות שנקבל".