"להתנות הזכיה במכרז להקמת תחנה פחמית נוספת באשקלון בהתחייבות הזוכה להגדיל הרכישות מתוצרת כחול-לבן"

דוד ארצי: על משרד האנרגיה וחברת חשמל להתנות הזכיה במכרז, בהתחייבות אותה חברה להגדיל מהתעשייה הרכישות מתוצרת כחול-לבן; מעריך - תאפשר ביצוע עבודות ורכישות מהתעשייה בארץ בכ-750 מליון דולר והעסקתם של כ-12,000 עובדים


00:00 ,12.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
דוד ארצי: על משרד האנרגיה וחברת חשמל להתנות הזכיה במכרז, בהתחייבות אותה חברה להגדיל מהתעשייה הרכישות מתוצרת כחול-לבן; מעריך - תאפשר ביצוע עבודות ורכישות מהתעשייה בארץ בכ-750 מליון דולר והעסקתם של כ-12,000 עובדים.

על משרד האנרגיה וחברת חשמל להתנות הזכיה במכרז להקמת תחנה פחמית נוספת באשקלון, בהתחייבות אותה חברה להגדיל את רכישותיה מהתעשייה הישראלית, זאת בנוסף למתחייב מחוק חובת המכרזים. כך טוען דוד ארצי, יו"ר מטה מיוצר בישראל (כחול-לבן) בהתאחדות התעשיינים, בעקבות החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות לאשר הקמת תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון עד 2008.

לדעתו של ארצי על המכרז (החברה הזוכה) להתחרות גם על אחוז רכישות הגומלין מהתעשייה הישראלית, ולא רק על הגדלה כספית של הרכישות.

ארצי מעריך, כי הקמת התחנה הפחמית באשקלון הנאמדת ב-1.5 מיליארד דולר, יכולה להביא לרכש גומלין של ציוד ועבודות מהתעשייה בארץ בהיקף של כ-750 מליוני דולרים, ולהעסקתם של כ-12,000 עובדים.

ממשלת ישראל, טוען ארצי, צריכה להבין שמדיניותה הכלכלית הבינלאומית - נקיטת מדיניות יבוא ליברלית ופתוחה יותר מאשר מרבית מתחריה באירופה ובארה"ב - מעניקה למעשה יתרון חד צדדי ליבוא מהעולם כולו ובכך היא מעודדת בפועל את האבטלה במשק המסרבת לרדת.

ארצי דורש מהממשלה ומהכנסת לחוקק בהקדם האפשרי את "חוק כחול-לבן" ("ACT ISRAEL BUY"), הדומה לחוק האמריקאי. רק חוק כזה יצור לדעתו את האיזון ביחסי הסחר והרכש של חברות ממשלתיות.

על פי הצעתו, "חוק כחול-לבן", יסיר האפליה הקיימת בפועל, ויחייב משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות ותאגידים סטאטוטוריים לרכוש באמצעות מכרזים, מוצרי "כחול-לבן". הדבר יביא להערכתו, ליצירת כ-80,000 מקומות חדשים.

יו"ר מטה כחול-לבן" בהתאחדות התעשיינים מסביר כי ע"פ הצעת החוק "קנה כחול-לבן", יחוייבו המשרדים והחברות הממשלתיות להתיר השתתפות במכרזים אך ורק להצעות לרכישת מוצרים תוצרת הארץ. דהיינו טובין ש-51% מיצורו בוצע בישראל ו/או עבודות ושירותים ש-51% מהם מבוצעים ע"י ישראלים. כן יוכלו להשתתף במכרזים חברות שמדינותיהן חתומות על הסכמים בילטרליים.

ארצי הוסיף, כי הצעת חוק זו תהיה בתוקף, כל עוד אינה סותרת התחייבות של מדינת ישראל בהסכם עם מדינה אחרת, המבוסס על עקרונות של הדדיות. חוק זה יחול גם אם הוא סותר התחייבות של המדינה, באמנה בינלאומית מולטילטרלית.