לאישור הממשלה - תקציב נוסף למשרד התמ"ת לפתרון חסמי תעסוקה לנשים

רענן דינור: ביום ראשון תובא לאישור הממשלה הצעה לתקציב נוסף למשרד התמ"ת בהיקף של 150 מליון שקל שנועד לפתור חסמי תעסוקה לנשים; סגן הממונה על התקציבים באוצר - באוגוסט תובא לממשלה הצעה לתקציב 2006 הגדול ב-1% ריאלית מזה של 2005


00:00 ,02.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ביום עיון של התאחדות התעשיינים בנושא החוק לעידוד השקעות הון, אמר רענן דינור: ביום ראשון תובא לאישור הממשלה הצעה לתקציב נוסף למשרד התמ"ת בהיקף של 150 מליון שקל שנועד לפתור חסמי תעסוקה לנשים; סגן הממונה על התקציבים באוצר - באוגוסט תובא לממשלה הצעה לתקציב 2006 הגדול ב-1% ריאלית מזה של 2005.
 
ביום ראשון הקרוב תובא לאישור הממשלה הצעה לתקציב נוסף למשרד התמ"ת, בהיקף של 150 מליוני שקלים שנועד לפתור חסמי תעסוקה לנשים. 50 מליוני שקלים לשנת 2005, 100 מליון שקל לשנת 2006. ובשנת 2007 יוקצב לכך תקציב של 150 מליוני שקלים. כך אמר אתמול, רענן דינור, מנכ"ל משרד התמ"ת ביום עיון של התאחדות התעשיינים בנושא החוק לעידוד השקעות הון.
 
הוא הוסיף, כי קבלת התקציב תאפשר סידור לילדים של אמהות עובדות, מדובר בפתרון הכולל מודלים של צהרונים, תוך מתן עדיפות לישובי הפריפריה הרחוקים.
 
ביום העיון השתתפו: שרגא ברוש – נשיא התאחדות התעשיינים; יורם בליזובסקי; מנכ"ל התאחדות התעשיינים; חה"כ אלי אפללו – סגן שר התמ"ת; רו"ח גיא פרמינגר – שותף קסלמן וקסלמן; חה"כ אהוד רצאבי – יו"ר ועדת המשנה להיי-טק ולמיסים ועדת הכספים, הכנסת; רואה חשבון חזי צייג – מנהל מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת. את יום העיון הנחתה נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.
 
אמיר לוי, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר אמר, כי בחודש אוגוסט הקרוב, במסגרת התחלת הדיונים על תקציב 2006, יגיש האוצר לממשלה הצעת תקציב לשנה הבאה שתהיה גדולה בכ-1% ריאלית לעומת תקציב 2005. יצויין, כי ב-2005 עמד התקציב (הוצאה נטו לחישוב הגרעון) על 209.4 מיליארד שקל.
 
עוד אמר, כי משרד האוצר מתכוון להאבק על כך שבמרס 2006 תצא לפועל ההפרטה של חברת החשמל, כאשר הכוונה היא לפצלה לחברת הולכה ול-4-5 חברות חלוקה. וכן להכניס יצרני חשמל פרטיים לתהליך של יצור חשמל. הוא הביע תקווה, כי משרד האוצר יוכל להגיע להסדר עם בז"ן במטרה לפצלה לשתי יחידות ולהפריטן.
 
רו"ח ארז עייני, האחראי על חוקי עידוד ברשות המיסים אמר, כי במסלול החלופי (מסלול הטבות מס) בחוק לעידוד השקעות הון יוכלו משקיעים לפנות לרשות המיסים על מנת לקבל אישור מקדמי בדבר עמידתם בתנאים הקבועים בחוק. מדובר בעמידה בקריטריונים הבאים "מפעל תעשייתי" ו"מפעל קשור".
 
בנושא השקעה מזערית מזכה" דהיינו ביצוע השקעה מנימלית תוך תקופה של עד 3 שנים, ציין עייני כי גובה השקעה המזערית המזכה בהקמת מפעל הינה על סך 300 אלף שקל, ובעת הרחבת המפעל מדובר בהשקעה מזערית מזכה של 12% משווי הנכסים (לא פחות מ-300 אלף שקל) כאשר שווי הנכסים הוא עד 140 מליון שקל לפני הרחבת המפעל. כאשר שווי הנכסים הוא בין 140 מליוני שקל ל-500 מליון שקל, ההשקעה המזערית המזכה הינה 7% משווי הנכסי הנוספים. ומעל 500 מליון שקל, ההשקעה המזכה הינה 5% משווי הנכסים הנוספים.
 
עייני הוסיף, כי "מס הכנסה באמת ובתמים לא יכול להערים קשיים על מי שבאמת עומד בכל הקריטריונים במסלול פטור ממס". הוא גילה, כי רשות המיסים תקים מחלקה יעודית לעניין המסלול הירוק. עוד אמר, כי על מנת להפחית את חוסר הוודאות, רשות המיסים תפרסם חוזים מקצועיים והנחיות מקצועיות וכן פרטים מתוך אישורים מקדמיים שיש להם השלכה רוחבית.
 
חה"כ אהוד רצאבי אמר, כי למרות החוק החדש לעידוד השקעות הון, עדיין נשארו נושאים רבים שלא נפתרו. הוא ברך על המסלול הירוק תחת פיקוח של רשות המיסים, אך הביע חשש כי עדיין ישנם פקידי שומה שיש להם תפקיד אחד בחיים – "להוציא את הנשמה". לדבריו "יש כאלו שיעמדו על הפסיק של השפיץ".
 
בכל מקרה, אמר חה"כ רצוי שיהיה מינימום חיכוך בין המשקיעים לבין רשות המיסים. לדבריו החוק החדש נותן אפשריות גדולות הרבה יותר ולעידוד השקעות.
 
חזי צייג, מנהל מרכז ההשקעות במרכז התמ"ת אמר, כי מרכז ההשקעות מתכוון לערוך מספר שינויים שיבואו לידי ביטוי בקיצור לוחות זמנים למתן אישורים, וכן שינויים פנימיים כמו שינוי הגדרות מוצר או שינוי בעלות תוך האצלת סמכויות למרכז ההשקעות למתן האישורים.
 
חה"כ אלי אפללו, סגן שר התמ"ת מסר, כי בסוף מרס חתם על הסכם עם ראש הממשלה ושרי התמ"ת והאוצר לפיו במרכז ההשקעות יהיה מקום לגמישות ולשיקול דעת, במקרה ומפעל אינו עומד בקריטריון היצוא (של 25%) וכן שתהיה הגדרה של "מפעל עוגן" שיוקם בפריפריה. מפעל כזה, אמר חה"כ אפללו, יצטרך לקום באזורי פריפריה מסויימים ולהעסיק מינימום של עובדים. מפעל כזה יוכל להנות ממענקי הון, למרות שהוא לא מייצא.