כנס חרום של מגדלי הפירות בגליל בעקבות משבר עודפי הפירות

בעקבות משבר עודפי פירות הקיץ והירידה החריפה במחירי הפירות עורכת התאחדות חקלאי ישראל מחר (יום שני, 27 ביוני) כנס חרום של מגדלי הפירות בגליל. הכנס יערך בשעה 19:00 ביסוד המעלה וישתתפו בו ראשי הועדות החקלאיות ומגדלים מהגליל העליון, רמת הגולן, מרום הגליל, עמק


00:00 ,26.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות משבר עודפי פירות הקיץ והירידה החריפה במחירי הפירות עורכת התאחדות חקלאי ישראל מחר (יום שני, 27 ביוני) כנס חרום של מגדלי הפירות בגליל. הכנס יערך בשעה 19:00 ביסוד המעלה וישתתפו בו ראשי הועדות החקלאיות ומגדלים מהגליל העליון, רמת הגולן, מרום הגליל, עמק הירדן והגליל המערבי.
 
מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, יוסטה בלייר, אמר שהכנס מתקיים בעקבות המצוקה הקשה אליה נקלעו המגדלים וחוסר הטיפול של הגופים הממשלתיים עד כה בנושא. בכנס יערך דיון על דרכי פעולה לטיפול במשבר.
 
מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן דוד, אמר שהכנס נועד להוציא את משרד החקלאות ומועצת הצמחים מהאדישות שהם מגלים למצבם של החקלאים. זו שנה שניה ברציפות שענף הפירות נמצא במשבר קשה ביותר בתקופת הקיץ. את המשברים האלה ניתן למנוע בהערכות נכונה מראש. מן הראוי היה ששר החקלאות, ישראל כ"ץ וראשי מועצת הצמחים ילמדו לקח מארועי השנה שעברה ויפעלו באופן מידי לטיפול בעודפי הפירות.
 
מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, גיורא סלע, אמר שמגדלי הפירות בעיקר בענפי האפרסק, נקטרינה, משמש ושזיף נמצאים במצב שהתמורה שהם מקבלים אינה מכסה אפילו את הוצאות הגידול והקטיף. כך למשל, לגדל קילו אפרסק או נקטרינה עולה כשני שקל לקילו, ואילו המחיר שהחקלאי מקבל כיום הוא 1.20 שקל ויש מקרים שאפילו פחות מכך. אם מצב זה ימשך חקלאים רבים יגיעו תוך זמן קצר לפשיטת רגל. יש חקלאים שכבר מאיימים בהתאבדות ואנו יודעים שבעבר כבר היו כאלו שמימשו את איומיהם. אנו מצפים ששר האוצר, בנימין נתניהו ושר החקלאות, ישראל כ"ץ, ישבו וימצאו דרך להציל את הענף.
 
לדברי מזכ"ל תנועת המושבים, בשנה שעברה נגרם לחקלאים נזק של 200 מיליון שקל בגלל העודפים. אפשר בעלות נמוכה בהרבה לטפל בבעיה ולדאוג לעודפי הפירות, כפי שעשו מועצת הפירות ומועצת הירקות בשנים הקודמות. כך למשל, יצוא תפוחי העץ לסוריה, שהושג בעזרתו של שר הבטחון, שאול מופז, הציל את ענף תפוחי העץ ממשבר.
 
בן דוד אמר שהטלטלות הקשות שעוברים החקלאים בענפי הצומח הם תוצאה מהצעדים הנמהרים שעשה השר כ"ץ לפני שנתיים כשפרק ורוקן מתוכן את המערכות המאורגנות לתכנון וויסות שיווק הפירות והירקות וכעת החקלאים משלמים על כך את המחיר.