כ-80 אלף עובדי חברות כ"א יפוטרו בחודשים אוגוסט-ספטמבר

זאת בעקבות הוראת חוק העסקת עובדים הקובעת כי עובד חברת כוח אדם לא יוכל לעבוד במעמד זמני תקופה העולה על 9 חודשים. עובדי חברות כוח האדם מהווים כ-5% מכלל המועסקים במשק


00:00 ,03.07.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת בעקבות הוראת חוק העסקת עובדים הקובעת כי עובד חברת כוח אדם לא יוכל לעבוד במעמד זמני תקופה העולה על 9 חודשים. עובדי חברות כוח האדם מהווים כ-5% מכלל המועסקים במשק
 
"כבר בחודשים אוגוסט-ספטמבר השנה יפוטרו כ- 80,000 עובדי חברות כוח אדם, העובדים בפועל אצל מעסיקים שונים במשק", כך מזהיר חיים עוז, סמנכ"ל חטיבות ענפיות באיגוד לשכות המסחר.
 
בינואר 2008 נכנסה לתוקף הוראת חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, הקובעת כי עובד חברת כוח אדם לא יוכל לעבוד במעמד זה תקופה העולה על 9 חודשים. משמעות הדבר היא כי בחודש אוגוסט הקרוב ייאלצו מעסיקים רבים, אשר להם עובדי חברות כוח אדם, להחליט באם לקבל את העובד, לאחר 9 חודשי עבודה, כעובד קבוע או לפטרו.
 
להערכת עוז, כ-115 אלף עובדים מועסקים באמצעות חברות כוח אדם (ללא קבלני שירותים), זאת מתוך 2.7 מיליון מועסקים במשק. עובדי חברות כוח האדם מהווים כ-5% מכלל המועסקים במשק. במגזר הציבורי מועסקים כ-45 אלף עובדי חברות כוח אדם, המהווים כחמישית מכלל המועסקים במגזר זה.
 
עוז מציין כי המעסיקים מדווחים כי יוכלו לקלוט לא יותר מ-15%-20% מכלל עובדי חברות כוח אדם כעובדים קבועים. "היות והמעסיקים צופים האטה בפעילות העסקית, הם מעדיפים, בעידן של אי ודאות כלכלית, שלא להרחיב את מצבת העובדים הקבועים. במגזר הציבורי צפויה קליטה דומה של עובדים, היות ולא יתווספו תקנים לקליטת עובדים קבועים כמספר העובדים המועסקים כיום באמצעות חברות כוח אדם."
 
"מצב זה יגרום להגדלת מעגל המובטלים במשק בצורה קיצונית ביותר, וכתוצאה מכך לירידה בצריכה הפרטית. פיטורי עובדים רבים הנמצאים ברמות השכר הבינוניות והנמוכות יאיצו את ההאטה בקצב הצמיחה, ויממשו את התחזיות השחורות של מיתון במשק הישראלי", הדגיש סמנכ"ל חטיבות ענפיות באיגוד לשכות המסחר.
 
בהקשר הזה, אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה השבוע לשר התמ"ת, ח"כ אלי ישי והתריע בפניו כי היעדרו של פתרון, החייב לקבל ביטוי בחקיקה כבר בחודש אוגוסט הקרוב, יגרום לפיטורי עובדים רבים. נציין כי לין הציע לשר להאריך את תקופת העסקה של עובדי חברות כ"א ל-18 חודשים ולא 9 חודשים כיום.