כ-36 אלף עסקים קטנים ובינוניים נסגרו בשנת 2003

עודד טירה: כ-36 אלף עסקים קטנים ובינוניים נסגרו בשנת 2003 - גרמו להצטרפותם של 103 אלף מועסקים למעגל האבטלה; בשנת 2004 יסגרו כ-30 אלף עסקים נוספים; קורא לממשלה: להקצות 250 מליון שקל נוספים לקרן לעסקים קטנים;


00:00 ,11.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
עודד טירה: כ-36 אלף עסקים קטנים ובינוניים נסגרו בשנת 2003 - גרמו להצטרפותם של 103 אלף מועסקים למעגל האבטלה; בשנת 2004 יסגרו כ-30 אלף עסקים נוספים; קורא לממשלה: להקצות 250 מליון שקל נוספים לקרן לעסקים קטנים; טוען - על הממשלה לפעול לאלתר לחוקק חוק לקידום העסקים הקטנים והבינוניים בישראל, לסייע להם בתחום הייצוא, ולתת כלים לשיפור ביצועיהם - יאפשר להגביר את הצמיחה ולהקטין את האבטלה.

כ-36 אלף עסקים קטנים ובינוניים נסגרו בשנת 2003, דבר שגרם להצטרפותם של 103 אלף מועסקים למעגל האבטלה. בשנת 2004 צפויים להסגר כ-30 אלף עסקים קטנים ובינוניים נוספים, לצד פתיחה של אחרים. כך אמר עודד טירה, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים ונשיא התאחדות התעשיינים בכנס עסקים קטנים ובינוניים שנערך היום (11.5) במלון דן פנורמה בת"א.

טירה קרא לממשלה להקצות 250 מליון שקל נוספים לקרן לעסקים קטנים. דבר שיסייע לעסקים הקטנים והבינוניים במצוקת המימון והון חוזר בו הם שרויים.

יו"ר לשכת התאום קרא לממשלה לחוקק לאלתר חוק לקידום עסקים הקטנים והבינוניים בישראל, חוק שהיוזמת שלו היא ח"כ רוחמה אברהם. כמו כן, קרא לממשלה לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים בתחום היצוא. זאת באמצעות הפעלת קרן לעידוד היצוא לחו"ל במתכונת חדשה, וכן לתת כלים - חיזוק כלי התייעלות והתחדשות בעסקים - שיאפשרו לעסקים הקטנים הנחיה, הכוונה והטמעה של כלי ניהול ושיפור בביצועיהם. הכוונה היא חיזוק תוכניות כמו התוכנית לחונכות עסקית בה מוצמד חונך מיומן לבעל עסקים קטנים, התוכנית לניהול איכותי בתעשייה וחונכות לעיצוב תעשייתי בו מוצמד חונך מתאים למפעל בתחום זה.

טירה סבור, כי אם הממשלה תעשה זאת ניתן יהיה להגביר את קצב הצמיחה ולהקטין את רמת האבטלה.

טירה ציין את החשיבות של העסקים הקטנים והבינוניים למשק באומרו - כי משקלם בתוצר העסקי נאמד בכ-30%. עוד אמר, כי העסקים הקטנים והבינוניים עשויים להוות מנוף כלכלי ויעיל לצמיחה הן בשל הגמישות של העסקים הקטנים - יכולתם להתרחב בעת יציאה ממיתון בקצב מהיר בהרבה מאשר עסק גדול, והן בשל הפריסה הנרחבת של מגזר זה בכל רחבי הארץ.

יו"ר לשכת התאום סבור, כי הפתרון לבעיית אבטלה הוא באמצעות עידוד עסקים קטנים שיתרחבו / יוקמו בכל רחבי הארץ ולא רק באזורים גיאוגרפיים הקרובים למרכז.

עוד אמר, כי היתרון הנוסף של העסקים הקטנים הוא בפיזור סיכונים. היקפי ההשקעות הנמוכים יחסית בעסקים הקטנים מביאים לפיזור סיכון ולהגדלת סיכויי ההצלחה בהשקעות של כלל המגזר העסקי. במילים אחרות, למרות הסיכון הגבוה יחסית שקיים בהשקעה בעסק קטן, קיים סיכוי לא מבוטל להצלחת ההשקעה. השקעה שתניב תשואה עודפת בקצב מהיר יחסית. עסקים גדולים, אמר טירה, מתחילים מיוזמות קטנות ולכן צריך לטפח יוזמות להקמת עסקים קטנים.

טירה ציין, כי העסקים הקטנים והבינוניים מתמודדים עם גידול בעלויות - החשמל, הדלקים והארנונה, חובות של המגזר הציבורי שנאמדו בסוף השנה שעברה בכ-2 מיליארד שקל, וכאמור, עם מצוקת מימון הון חוזר. מצוקה הנובעת מהקושי של עסקים אלה לספק בטחונות על מנת לקבל אשראי. כן הם סובלים מתנאי תשלום גרועים כאשר הלקוחות הגדולים ובהם המדינה, משנים שרירותית את תנאי התשלום, והפיגור בתשלומים הולך וגודל.

יו"ר לשכת התאום מתריע על כך, כי העצירות התכופות בפעילות הקרן לעסקים קטנים בשל היעדר העברת תקציבים, גורמות לקצב הזרמת כספים איטית מדי ולאי וודאות בקרב העסקים לגבי יכולתם לקבל הלוואה. "עסק בקשיים נזקק לעתים לטיפול מהיר, שאם לא כן הוא ימות. על הטיפול להיות כמכת חשמל המצילה חיים ואין זמן להתמהמה", אומר טירה.

טירה ציין, כי העסקים הקטנים היו הראשונים להיכנס למיתון, אך הם האחרונים להיחלץ ממנו, שכן אין להם את החוסן הפיננסי והמימון הדרוש.
עוד אמר, כי הצמיחה הנוכחית מרחיבה את הפערים החברתיים. שכן היא מתמקדת במגזר צר של הענפים המתקדמים ועדיין לא חלחלה לעסקים הקטנים שהנם מוטי שוק מקומי ותעשיות מסורתיות. אם הממשלה לא תסייע להם להיחלץ מהמיתון, "במו ידינו" אנו מרחיבים את הפערים הכלכליים.
טירה הוסיף, כי העסקים הקטנים משמשים לעיתים קרובות ספקי שירותים וקבלני משנה לעסקים הגדולים ובעקבות הגלובליזציה וחשיפת המשק ליבוא מתחרה, ישנה נדידה של יצור ושירותים למזרח הרחוק. דבר הגורם להתמוטטות העסקים ולהרחבת האבטלה.