כ-10% מתעשיות הפלסטיקה, הריהוט והקמח בישראל כבר פועלים לקחת חלק בשיקום עיראק

כ-10% מתעשיות הפלסטיקה, הריהוט והקמח בישראל, 20 - 30 מפעלים, פועלים בימים אלה להשתתף בשיקום עיראק כקבלני משנה. כך מסר אמנון שוורץ, יו"ר האגף הכללי בהתאחדות התעשיינים ויו"ר ומנכ"ל קבוצת עמינח, במסיבת כתבים לרגל יום תעשיות האגף הכללי. הוא התבסס על סקר שערכו


00:00 ,25.05.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
כ-10% מתעשיות הפלסטיקה, הריהוט והקמח בישראל, 20 - 30 מפעלים, פועלים בימים אלה להשתתף בשיקום עיראק כקבלני משנה. כך מסר אמנון שוורץ, יו"ר האגף הכללי בהתאחדות התעשיינים ויו"ר ומנכ"ל קבוצת עמינח, במסיבת כתבים לרגל יום תעשיות האגף הכללי. הוא התבסס על סקר שערכו לאחרונה כלכלני האגף הכללי בהתאחדות התעשיינים בקרב עשרות מפעלים.

שוורץ הוסיף, כי שנת 2002 היתה השנה הקשה ביותר ב-20 השנה האחרונות לתעשיות הבניה, פלסטיקה, הגומי, העץ והרהיטים, הנעלים, העור, הדפוס, קוסמטיקה, הנייר, טחנות הקמח והמחצבות. 100 מפעלים נסגרו מרביתם כאלו שהעסיקו מ-5 עובדים ויותר. זאת בשל המיתון החריף בשוק המקומי, המצב הבטחוני, הפסד מכירות לפלשתינאים וההאטה בביקושים העולמיים.

בשנת 2002 ירדו המכירות של תעשיות אלו בשוק המקומי ב-8% לעומת השנה שקדמה לה והסתכמו בכ-9.67 מיליארד דולרים; היצוא גדל אשתקד ב-7% והסתכם בכ-1.75 מיליארד דולר; סך המכירות של תעשיות האגף הכללי ירדו בשנת 2002 ב-6% לעומת השנה שקדמה לה והסתכמו בכ-11.42 מיליארד דולר.

שוורץ הוסיף, כי אשתקד פוטרו מתעשיות אלו כ-2,200 עובדים – מהווה כ-2% מסך המועסקים בתעשיות אלו. כן חל אשתקד גידול של 11% בהשקעות הענף במכונות וציוד מיבוא. ההשקעות הסתכמו ב-241 מליון דולר.

בהתייחסו לשנת 2003, אמר שוורץ, כי להערכתו השנה תיבלם ההידרדרות בתעשיות האגף הכללי, זאת בשל ההתאוששות הצפוייה בביקושים בשוק המקומי במחצית השניה של 2003, בעיקר בתעשיות הפלסטיקה והבניה, האופטימיות לאחר המלחמה בעיראק, השיפור במצב הביטחוני-מדיני ושינוי המצב בשוק העולמי.

להערכתו, המכירות בשוק המקומי יגדלו השנה בכ-0.2% ויסתכמו בכ-9.7 מיליארד דולר; היצוא יגדל השנה בכ-1.6% ויסתכם בכ-1.78 מיליארד דולר; סך מכירות תעשיות האגף הכללי יגדלו השנה בכ-0.5% ויסתכמו בכ-11.48 מיליארד דולר; גם בהשקעות במכונות וציוד צפוי השנה גידול נוסף של 4% והם יסתכמו בכ-250 מליון דולר.

שוורץ ציין, כי הענף ימשיך להתייעל גם השנה וכתוצאה מכך צפויים פיטורים נוספים של כ-1,000 עובדים. כיום מועסקים בתעשיות האגף הכללי כ-94 אלף איש.

יו"ר האגף הכללי בהתאחדות התעשיינים מסר, כי בשל השביתות בנמלים הפורצות, חדשות לבקרים, נאלצים תעשייני האגף להחזיק מלאים של סחורות וחומרי גלם במשך 8 – 10 שבועות, במקום שבוע – שבועיים בעבר. זאת בשל חוסר האמון של התעשיינים בשרותי נמל סדירים. הדבר גורם לעלות נוספות לתעשייני האגף של כ-350 מליון ש"ח בשנה.

שוורץ הוסיף, כי בשנים האחרונות הולכת ובולטת המגמה של השקעות של חברות ישראליות בחו"ל. להערכתו כ-50 חברות פלסטיקה, רהיטים, נעלים וקוסמטיקה הקימו חברות בנות במזרח אירופה, אסיה (במיוחד בסין), ארה"ב אירלנד, הולנד, גרמניה, אנגליה ועוד. מדובר בהשקעה כספית של יותר מ-200 מליוני דולרים ב-5 השנים האחרונות.

שוורץ ציין, כי מפעלים אלו פעלו כך הן בשל רצונם להיות קרובים לשווקים בחו"ל, הן בשל התנאים המועדפים שהוצעו להם במדינות אלו, הן בשל ירידת הרווחיות בארץ והן בשל ההזדמנויות העסקיות שנוצרו.

יו"ר האיגוד הכללי בהתאחדות התעשיינים ציין, כי בחלוקה לפי ענפים מתברר כי בענף מוצרי עץ ורהיטים צפוייה השנה ירידה של 5% במכירות לשוק המקומי שיסתכמו בכ-1.06 מיליארד דולר, זאת לאחר ירידה נוספת של 11% אשתקד. ביצוא הרהיטים צפוי השנה קיפאון והוא יסתכם בכ-28 מליון דולר. זאת לאחר גידול של 3% אשתקד. סה"כ המכירות צפויות לרדת השנה בכ-4% ולהסתכם בכ-1.09 מיליארד דולר. זאת לאחר ירידה של כ-11% אשתקד. השנה יפוטרו כ-300 עובדים בתעשיית הרהיטים זאת לאחר פיטוריהם של כ-800 עובדים אשתקד.

בענף הנייר ומוצריו – צפוי השנה קיפאון במכירות לשוק המקומי והם יסתכמו בכ-940 מליוני דולרים, זאת לאחר ירידה של כ-9% אשתקד. ביצוא הענף צפוי השנה גידול של 2% והוא יסתכם בכ-130 מליון דולר, זאת לאחר גידול של 18% אשתקד. סך הכל צפוי השנה קיפאון במכירות הענף והם יסתכמו בכ-1.07 מיליארד דולר. יצויין כי אשתקד חלה ירידה של 7% במכירות הענף. השנה יפוטרו כ-100 עובדים בענף, זאת לאחר פיטורים של כ-100 עובדים אשתקד.

בתעשיית הפלסטיקה והגומי צפוי השנה גידול של 3% במכירות לשוק המקומי והם יסתכמו בכ-1.6 מיליארד דולרים, זאת לאחר גידול של 9% אשתקד. ביצוא הענף צפוי השנה גידול של 1% והוא יסתכם בכ-1.1 מיליארד דולרים, זאת לאחר גידול של 1% אשתקד, סה"כ המכירות יגדלו השנה בכ-2% ויסתכמו בכ-2.7 מיליארדי דולרים, זאת לאחר גידול של 5% במכירות הענף אשתקד. בתעשיית הגומי והפלסטיקה לא צפויה השנה קליטת עובדים, זאת לאחר שאשתקד נקלטו כ-900 עובדים בענף.

בענף הדפוס וההוצאה לאור צפוי השנה גידול של 1% במכירות לשוק המקומי, המכירות יסתכמו בכ-1.83 מיליארדי דולרים, זאת לאחר ירידה של כ-14% אשתקד. יצוא הענף צפוי השנה לגדול ב2% והוא יסתכם בכ-140 מליוני דולרים, זאת לאחר גידול של 33% אשתקד. סה"כ מכירות הענף צפויות השנה לגדול בכ-1% ולהסתכם בכ-1.97 מיליארדי דולרים, זאת לאחר ירידה של 11% אשתקד. השנה צפויים להקלט כ-200 עובדים בענף, זאת לאחר שאשתקד פוטרו כ-800 עובדים.

בענף תעשיות הבניה צפוי השנה גידול של 1% במכירות לשוק המקומי והם יסתכמו בכ-1.36 מיליארד דולר, זאת לאחר ירידה של 14% אשתקד; יצוא הענף צפוי לגדול השנה בכ-3% והוא יסתכם בכ-120 מליוני דולרים. זאת לאחר גידול של 29% אשתקד. סך כל מכירות הענף צפוי לגדול השנה ב-1%. המכירות יסתכמו בכ-1.48 מיליארד דולר, זאת לאחר ירידה של 12% אשתקד. השנה יפוטרו כ-100 עובדים בענף. זאת לאחר פיטוריהם של כ-800 עובדים אשתקד.

יו"ר האגף הכללי בהתאחדות התעשיינים טען כי חוק ההגבלים העסקייםאינו מאפשר מיזוג ואיחוד מפעלים בתעשיות האגף, דבר שהיה מייעל ומגדיל את כושר התחרות מול מפעלים בחו"ל. החוק ויישומו, אומר שוורץ, מכביד על ענפי התעשייה כמו הלבידים (שקרסו בשל אי מתן אפשרות להתמזג), הקרטון ועוד. הוא קרא לממשלה להקל על הקריטריונים במיזוג מפעלים שכן התחרות היא מול העולם ולא בשוק המקומי, אמר שוורץ.

שוורץ קרא לשר התמ"ת לפעול לשינוי הקריטריונים לקבלת סיוע מהמדען, כך שגם תעשיות האגף הכללי יוכלו להעזר ולעלות את רמתם הטכנולוגית. הוא קרא להכיר בעיצוב כחלק מהמו"פ ודרש להקציב 200 מליון ש"ח להקמת קרן מיוחדת לסיוע בעיצוב התעשייתי, נושא התופס תאוצה בכל המדינות המתועשות ויכול להוות גורם מכריע להגדלת היצוא.

יו"ר האגף הכללי בהתאחדות התעשיינים קרא לרוה"מ לפתור את בעיית המחצבות לאלתר ולמנות ועדה ציבורית בלתי תלויה לשם בחינת הפתרון הרצוי לענף, תוך שמירה על זכויות בעלי המחצבות. הוא ציין, כי ע"פ חוק חובת המכרזים מחוייבת המדינה לבצע התקשרויות באמצעות מכרז, אי לכך הורה היועץ המשפטי לממשלה לפעול להוצאתן למכרז של המחצבות שפעלו לפני כניסת החוק לתוקפו. משמעות הדבר היא הלאמה של כל המחצבות הפועלות כדין מזה עשרות שנים ושבהן הושקעו מאות מליוני דולרים. דבר זה משפיע על כל ענף הבניה והתשתיות, ואם נושא זה לא יוסדר הוא עלול להביא לשיתוק כליל של פעילות ענף הבניה והתשתית בישראל על כל המשתמע מכך.

שוורץ מציע להנהיג בתעשייה יום עבודה גמיש, כמקובל במספר מדינות באירופה, זאת כדי להתמודד עם היבוא משם. הכוונה היא להעסיק עובדים ע"פ צבר ההזמנות של המפעל. כאשר חישוב השכר נעשה ע"פ מספר שעות עבודה חודשיות וחישוב שעות נוספות נעשה כל רבעון. שיטה זו מאפשרת, לדבריו, אופטימיזציה של שעות העבודה, כאשר עלויות העבודה מותאמות להיקף פעילות המפעל בפועל.