ירידה ריאלית של 11% בהשקעות בתעשייה במחצית הראשונה של השנה

נמשכת הנסיגה בהשקעות במפעלים; ירידה ריאלית של 11% בהשקעות בתעשייה במחצית הראשונה של השנה - הסתכמו ב- 4.4 מיליארד ש"ח.


00:00 ,28.11.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
נמשכת הנסיגה בהשקעות במפעלים; ירידה ריאלית של 11% בהשקעות בתעשייה במחצית הראשונה של השנה - הסתכמו ב- 4.4 מיליארד ש"ח.

המשבר בתעשייה ממשיך לפגוע גם בהשקעות במפעלים. במחצית הראשונה של השנה ירדו ההשקעות בתעשייה במכונות ובציוד מיבוא ב- 11% ריאלית לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב- 4.4 מיליארד ש"ח. כך עולה מניתוח של התאחדות התעשיינים על ההשקעות בתעשייה.

נירה שמיר, מנהלת המחלקה למחקר כלכלי ואסטרטגיה בהתאחדות התעשיינים שמסרה על כך מציינת, כי הנסיגה בהשקעות במחצית הראשונה של 2002, הינה בהמשך לנסיגה של 28% במחצית השניה של 2001 וירידה של 14% במחצית הראשונה אשתקד. (כל תקופה לעומת המקבילה לה בשנה קודמת). הנסיגה בהשקעות בתעשייה, אומרת שמיר, מאפיינת את כל מרבית הקבוצות, למעט הענפים המסורתיים, אשר רשמו דווקא גידול של 7% במחצית הראשונה של השנה. עיקר הירידה בהשקעות בחודשים ינואר - יוני 2002, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מוסברת ע"י הנסיגה בהשקעות ענפי הטכנולוגיה העילית וענפי הטכנולוגיה המעורבת - מסורתית.

מניתוח של התאחדות התעשיינים על ההשקעות במכונות ובציוד מיבוא בתעשייה לפי קבוצות, עולה כי קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית (רכיבים אלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד אלקטרוני וכלי הובלה), צמצמה את השקעותיה במחצית הראשונה של 2002 בכ- 16% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכמו בכ- 1.6 מיליארד ש"ח. זאת לאחר נסיגה של 23% במחצית השניה של 2001, ושל 28% במחצית הראשונה של 2001.

מתברר אומרת שמיר, כי מרבית ענפי הקבוצה רשמו ירידה בהשקעות, למעט ענף כלי הובלה שרשם גידול של 82% בהשקעות. הירידה בהשקעות הקבוצה, נובעת בעיקר מירידה חדה של 46% בהשקעות ענף ציוד התקשורת האלקטרוני, לצד נסיגה של 28% בהשקעות בענף הרכיבים האלקטרוניים וירידה של 19% בהשקעות בענף הציוד התעשייתי לבקרה ופיקוח.

שמיר מציינת, כי גם השקעות ענפי הטכנולוגיה המעורבת - מסורתית (כריה וחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית, מוצרי מתכת), הצטמצמו במחצית הראשונה של 2002 בקצב מהיר של 20% והסתכמו בכ- 1 מיליארד ש"ח. ירידה חלה בהשקעות ענפי הקבוצה, כאשר צמצום בולט נרשם בהשקעות ענפי המתכת הבסיסית - ירידה של 67% ומינרלים אל-מתכתיים - ירידה של 41% בהשקעות.

עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים, כי בהשקעות קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת - עילית (כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד מנועים וציוד חשמלי), חלה ירידה של 3% במחצית הראשונה של השנה, לעומת התקופה אשתקד והסתכמו בכ- 1 מיליארד ש"ח. זאת לאחר נסיגה של 21% במחצית השניה של 2001. שונות מאפיינת את התפתחות ההשקעות בענפי הקבוצה. מחד, נסיגה חדה של 31% בהשקעות ענף המכונות והציוד, ירידה של 14% בהשקעות ענף הציוד החשמלי, ומאידך, גידול של 19% בהשקעות ענף הכימיה.

שמיר מציינת, כי מנגד, נרשם גידול של כ- 7% בהשקעות ענפי הטכנולוגיה המסורתית (מזון, משקאות וטבק, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור, עץ ורהיטים), והסתכמו בכ- 0.8 מיליארד ש"ח. זאת לאחר נסיגה של 38% במחצית השניה של 2001 ושל 14% במחצית הראשונה אשתקד. גידול בולט של 93% נרשם בהשקעות ענפי הנייר. ענף הדפוס וההוצאה לאור, רשם גידול של 38% בהשקעות, בענפי העור, וההנעלה נרשם גידול של 18% בהשקעות, ובענף העץ והריהוט - נרשם גידול של 6% בהשקעות במחצית הראשונה של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לעומת זאת, בענף הטקסטיל וההלבשה נרשמה ירידה של 23% בהשקעות, לצד ירידה של 1% בהשקעות בענף המזון.