"יישום התוכנית של התאחדות התעשיינים יביא למהפך בתרומת המפעלים הקטנים והבינוניים לצמיחת המשק"

כך אומרת ליאורה בירנהק מרקוס, יו"ר הצוות לקידום המפעלים הקטנים והבינוניים בהתאחדות התעשיינים; התוכנית תאפשר הגדלת היצוא בשיעור שנתי של כ-50% לכ-490 מליוני בשנה, הגדלת המכירות וקליטת אלפי עובדים; התוכנית כוללת - הענקת פחת מואץ על השקעות, דחיית מועד תשלומי


00:00 ,07.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
כך אומרת ליאורה בירנהק מרקוס, יו"ר הצוות לקידום המפעלים הקטנים והבינוניים בהתאחדות התעשיינים; התוכנית תאפשר הגדלת היצוא בשיעור שנתי של כ-50% לכ-490 מליוני בשנה, הגדלת המכירות וקליטת אלפי עובדים; התוכנית כוללת -  הענקת פחת מואץ על השקעות, דחיית מועד תשלומי מע"מ, פטור ממס למשך שנתיים על גידול ביצוא ועוד
 
התאחדות התעשיינים תגיש בקרוב לממשלה תוכנית שמטרתה לחזק את מאות המפעלים הקטנים והבינוניים במספר תחומים בהם נדרש למגזר זה סיוע ממשלתי - אימוץ התוכנית ע"י הממשלה, יאפשר להביא למהפך בתרומת המפעלים למשק ולצמיחה, תוך הגדלת היצוא של מפעלים אלו ב-50% לשנה, דהיינו לכ-490 מליוני דולרים לשנה ולקליטת אלפי עובדים חדשים. כך מסרה ליאורה בירנהק-מרקוס, יו"ר הצוות לקידום המפעלים הקטנים והבינוניים בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל משותף בחברת מנעמים בירנהק-מרקוס מכהנת גם כיו"ר התאחדות התעשיינים בחיפה והצפון.
 
בירנהק הוסיפה כי תוכנית זו תסייע גם למפעלים הקטנים והבינוניים המצויים במשבר. היא גילתה כי בשנה האחרונה נסגרו כ-100 מפעלים המעסיקים מ-5 - 100 עובדים כל אחד. מדובר במפעלים בענפי הטקסטיל, האלקטרוניקה, המתכת החשמל, נעלים, מזון, כימיה, פרמצבטיקה ועוד. 
 
בירנהק מציינת כי התוכנית לקידום מפעלים קטנים ובינוניים שגיבשה התאחדות התעשיינים כוללת את הסעיפים הבאים:
סיוע ממשלתי להשגת מימון הון חוזר למפעלים הקטנים והבינוניים. לשם כך"
- על הממשלה להגדיל את התקציב הממשלתי למתן הלוואות למפעלים הקטנים והבינוניים, בכ-30 מליוני שקלים ולייעד תקציב זה להפעלת התוכניות הבאות:
1.      על הממשלה להפעיל תוכנית למתן הלוואות בערבות מדינה למפעלים קטנים ובינוניים, בעלי קשיים  פיננסיים.  כאשר ההלוואות יהיו מותנות בקבלת  תמיכה מקבילה מחייבת של  חונכות עסקית-פיננסית לחברות.
2.      על הממשלה להפעיל  תוכנית למתן הלוואות לעסקאות בחו"ל להן יש כיסוי ביטוחי. מדובר במתן ערבויות ממשלתיות נגד הלוואות המיועדות לפתיחתם של מסמכי אשראי בעת רכישת ציוד ו-או סחורות מחו"ל.
3.      על הממשלה להפעיל תוכנית למתן הלוואות מדינה כנגד הזמנות של ספקים מוכרים -  לטענת התאחדות התעשיינים יש ליצור רשימת לקוחות מאושרים שתהיה בפיקוח המדינה ולגביה יוכלו העסקים לקבל הלוואה בתהליך מזורז ע"י שעבוד חשבוניות.
4.      על הממשלה להפעיל תוכנית להענקת ערבות מדינה למימון המחאות בניכיון או המחאות לא סחירות. לדעת התאחדות התעשיינים יש ליצור מנגנון לפיו המחאות בלתי סחירות של לקוחות שיוגדרו כלקוחות מאושרים -  ישמשו עירבון לקבלת הלוואות בערבות מדינה.
5.      על הממשלה להפעיל תוכנית להענקת ערבות מדינה על הערבויות אותן נדרשים להציג המתמודדים במכרזים. התאחדות התעשיינים מציעה, כי המדינה תעמיד לבנקים ערבות כדי שאלה יוכלו להעמיד ערבות למפעל, להתמודדות במכרז.
 
- על הממשלה להפעיל תוכנית ממשלתית לעידוד הייצוא של המפעלים הקטנים והבינוניים לחו"ל, ועל כן עליה לפעול במספר מישורים:
1.      חידוש וחיזוק פעילות הקרן לעידוד היצוא לחו"ל (בהיקף של כ- 100 מיליון שקל).
2.      הענקת מימון מסובסד ובערבות המדינה לקניות בישראל. לדעת התאחדות התעשיינים יש לאמץ את הרעיון האמריקאי לפיו מציעה ארה"ב לקוני תוצרת אמריקאית מימון ארוך טווח בריביות נמוכות. אימוץ רעיון זה לעסקאות של עד מיליון דולר לשנה לחברה - יגדיל את היקפי הרכישות ממוצרים ישראליים ויאפשר למפעלים קטנים לתת תנאי תשלום טובים בהרבה מאשר כיום.
3.      מתן פטור ממס על גידול בייצוא. התאחדות התעשיינים מציעה להעניק פטור ממס לתקופה של שנתיים  על רווחי מפעל הנובעים מפעילות נוספת לייצוא מוצריו. הפטור יינתן למפעלים שטרם ייצאו או שמייצאים עד היקף של 1 מיליון דולר בשנה.
 
 
בירנהק מרקוס טוענת, כי יש להקים ועדה ממשלתית בינמשרדית שתפעל לקידום היצוא של העסקים הקטנים בישראל.
 
עוד כוללת התוכנית של התאחדות התעשיינים לצמיחת המפעלים הקטנים והבינוניים:
- הענקת פחת מואץ על השקעות לרכישת ציוד ומכונות בתעשייה. מדובר ברכישות שיבוצעו ב-2005 – 2006, וזאת על מנת לעודד את המפעלים הקטנים והבינוניים להקדים ביצוע השקעות במפעליהם.
 
- דחיית מועד תשלומי  מע"מ.  לדעת התאחדות התעשיינים יש לאפשר למפעל קטן או בינוני לדחות את מועד תשלום המס עד לקבלת התמורה מהקונה ומקבל השירות, או לתקופה בת 180 ימים- המוקדם מביניהם.
 
- מו"פ וחדשנות טכנולוגית – התאחדות התעשיינים מציעה להגדיל המענקים  למו"פ ולתת למפעלים הקטנים והבינוניים שאינם מתחום ההייטק, לקבל תמיכה במסגרת זו – הן לפיתוח מוצריהם והן לשדרוג תהליכי הייצור.
 
- הגברת התמיכה בתוכניות סיוע קיימות למגזר המפעלים הקטנים והבינוניים, תוך הגדלת התקציב.
 
- חיזוק הרשות לעסקים קטנים ע"י הרחבת סמכויותיה ומתן תמיכה תקציבית מוגברת.
 
- מתן הנחות בארנונה למפעלים קטנים ובינוניים המצויים במצוקה – לדעת התאחדות התעשיינים יש להקנות לרשויות המקומיות  סמכות לתת הנחות בארנונה למפעלים קטנים ובינוניים הנמצאים במצוקה. כך למשל, מוצע לתת פטור מוחלט בשנה הראשונה, לתת הנחה של 50% בשנה השניה, ובשנה השלישית להעניק הנחה של 25%.
 
- כן מוצע להעניק הנחה בשיעור 100% מתשלום ארנונה על שטחים ריקים ועל חלק ריק מבנין, של מפעל קטן או בינוני.
 
 
הצוות לקידום המפעלים הקטנים והבינוניים הוקם לפני כ-4 חודשים ע"י נשיאות התאחדות התעשיינים, על מנת לקדם נושאים שטווח היישום שלהם קצר יחסית ואשר עשויים לסייע בצורה משמעותית למגזר המפעלים הקטנים והבינוניים.
 
בין חברי הצוות נמנים מר שלמה מנחם, מנכ"ל סופרפייל ויו"ר הוועדה למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים, וגלעד זילברברג, מנכ"ל מפעל מאיר את בייגל וחבר בוועדה.