יו״ר נשיאות המגזר העסקי לשר האוצר: אל תגלגלו אחריות

לדברי דובי אמיתי, יו״ר נשיאות המגזר העסקי, על הממשלה לנקוט בצעדים פרקטיים שיעצרו את העליות הללו שנובעת ישירות מהתייקרות תשומות הייצור – דלק, הובלה ושכר עובדים, ולהתערב במחירי התובלה


11:09 ,01.02.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

בהמשך לדבריו של שר האוצר ליברמן לגבי עליות המחירים הגדולות במשק, דובי אמיתי, יו״ר נשיאות המגזר העסקי, הגיב ואמר: ״אל תגלגלו אחריות, ביכולתכם לרסן את גל ההתייקרות עם מדיניות כלכלית נכונה״.

 

לדבריו, המשק הישראלי חווה התייקרות מחירים משמעותית, אך במקום לכתוב מכתבי נזיפה ולהשוות את ישראל לשאר מדינות העולם, על הממשלה לנקוט בצעדים פרקטיים שיעצרו את העליות הללו שנובעת ישירות מהתייקרות תשומות הייצור – דלק, הובלה ושכר עובדים:

 

קביעת מדיניות של הפחתת מס על הדלק- הדלק התייקר החודש למחיר שיא של 7 השנים האחרונות וישראל היא אחת המדינות עם שיעור המיסוי הגבוה ביותר בעולם על דלק (47% מס בלו) אנו מצפים כי במצב בו מחירי התשומות הייצור כה גבוהים, והגירעון כל כך נמוך, תיקבע מדיניות של הפחתת מס על הדלק.

 

התערבות במחירי התובלה - על פי הערכות, כ-80% מהסחר הגלובלי עובר דרך הים, אולם מחירי ההובלה של קונטיינר עלו תוך שנתיים ב 726%. הממשלה חייבת להתערב במחיר התובלה ״כעורק ראשי״, ובכלל לתת פתרון שורש לרכיב התייקרות קריטי בכל המשק הישראלי.

 

עלויות עובדים והתייקרויות שכר המשקפות מחסור בעובדים מיומנים - על אף הצורך האדיר בכוח אדם מיומן, הממשלה לא נערכה עם מסלולי ותהליכי הכשרה נאותים. חסרונם של עובדים מיומנים יוצר מצב בו המשק עובד מתחת לכושר הייצור שלו, ובמקביל – חווה עליית שכר חדה אשר מכבידה מאוד על עלויות הייצור. עלייה בעלויות הייצור מתגלגלת לעליית מחירים לשוק המקומי ולהפסדים עסקיים בשוק הגלובלי. בטווח הארוך, כשל השוק הזה ייצור הרחבה של אבטלה מבנית.