יורם בליזובסקי: שינוי מועד סליקת השקים תפגע בפעילות העסקית של חברות התעשייה

הצעת בנק ישראל לשנות את מועד סליקת השקים ולדחות אותו ביום אחד, תפגע בפעילות העסקית של חברות התעשייה. כך טוען יורם בליזובסקי, מנכ"ל התאחדות התעשיינים.


00:00 ,04.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הצעת בנק ישראל לשנות את מועד סליקת השקים ולדחות אותו ביום אחד, תפגע בפעילות העסקית של חברות התעשייה. כך טוען יורם בליזובסקי, מנכ"ל התאחדות התעשיינים.
 
במכתב לנגיד בנק ישראל קורא בליזובסקי לפרופסור סטנלי פישר שלא ליישם הצעה זו. בליזובסקי מציין במכתבו, כי מאחר והחברות התעשייתיות פועלות באופן טבעי למטרות רווח, הרי שסך התקבולים בשקים גבוה מסך התשלומים בשקים, ולכן בשקלול התקבולים והתשלומים החברות תפסדנה יום ערך אחד.
 
מנכ"ל התאחדות התעשיינים מוסיף במכתב, כי קבלת ההצעה של בנק ישראל תגרום לעיכוב של יום נוסף בעיתוי זיהוי של שקים חוזרים וטיפול בהם.
 
בליזובסקי מציין , כי כבר  כיום שקים ללא כיסוי חוזרים לחברה בעיכוב של 3 ימים, ועיכוב ביום נוסף יגרום  לפגיעה ביכולת החברה להקטין את החשיפה לסיכון ולהפסיק אספקות בזמן ללקוחות בעייתיים.
 
בליזובסקי טוען במכתבו, כי הצעת בנק ישראל  לדחות את מועד סליקת השקים ליום העסקים שלאחר יום ההפקדה, עלולה ליצור גם סרבול בניהול תזרים המזומנים של החברות התעשייתיות ובהתחשבנותן  מול הלקוחות והספקים בחישובי ריבית והפרשי שער. קבלת השינוי תחייב צורך בעדכון והתאמה של תוכנות הנהלת החשבונות בחברות התעשייתיות, שינוי מערכות גזברות, נוהלי עבודה ועוד.
 
לדעת בליזובסקי, קבלת ההצעה תיצור חוסר איזון בין תקבולים בשקים, בהם חברות תעשייתיות  יפסידו יום ערך אחד, לבין תשלומים המבוצעים בהעברות בנקאיות, דוגמת תשלום משכורות, המקבלים את ערך יום הביצוע.
 
זאת ועוד, מנכ"ל התאחדות התעשיינים סבור, כי דחייה של יום אחד בערך ההפקדה, כפי שמציע בנק ישראל, תהווה תמריץ ללקוחות לדחות לפחות ביום אחד את מועד התשלום לספקים ולגרום בכך להארכת תקופת האשראי שהינה ארוכה ממילא ויוצרת קשיים בחברות כבר כיום.
 
לעתים, מציין בליזובסקי במכתב לנגיד בנק ישראל, עסקאות באות לידי מימוש  רק במידה והתשלום נעשה מראש - דחייה של יום אחד במועד הסליקה, עלולה לדחות ביצוע מועד עסקה כזו בהתאם, דבר שעלול להיות קריטי במקרים מסוימים.