יורם בליזובסקי: קרן ההלוואות ליצואן הבודד שתושק ע"י התמ"ת אינה מהווה תמריץ משמעותי

"קרן ההלוואות ליצואן הבודד במתכונת אותה משיק בקרוב משרד התמ"ת, אינה מהווה תמריץ משמעותי לקידום השיווק של יצואנים קטנים ומתחילים לחו"ל". כך טוען יורם בליזובסקי, מנכ"ל התאחדות התעשיינים במכתב לרענן דינור, מנכ"ל התמ"ת


00:00 ,18.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

"קרן ההלוואות ליצואן הבודד במתכונת אותה משיק בקרוב משרד התמ"ת, אינה מהווה תמריץ משמעותי לקידום השיווק של יצואנים קטנים ומתחילים לחו"ל". כך טוען יורם בליזובסקי, מנכ"ל התאחדות התעשיינים במכתב לרענן דינור, מנכ"ל התמ"ת.
 
בליזובסקי מנמק זאת מהטעמים הבאים: תמרוץ באמצעות הלוואות כפי שהתמ"ת מציע בסעיפי הקרן, אינו מתאים כדי לסייע לתעשיינים נעדרי ידע וניסיון בייצוא לחו"ל. לטענת התאחדות התעשיינים על הממשלה להשתתף בסיכון של השקעות המפעלים בייצוא, במתכונת דומה לקיים במסגרת לשכת המדען הראשי, קריא מתן מענקים ליצואנים קטנים ומתחילים ותשלום תמלוגים ע"י המפעלים במידת הצלחת יישום התוכנית.
 
לטענת מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רף העליון לגודל החברה כפי שמוצע ע"י התמ"ת בקרן ההלוואות ליצואן הבודד, הינו נמוך מאוד, שכן מדובר על חברות שמחזור המכירות השנתי שלהן לא עולה על 10 מיליון דולר. בליזובסקי מציין, כי בקרן עידוד השיווק שפעלה עד דצמבר 2002, עמד הרף העליון של המכירות על 30 מיליון דולר. לטענת מנכ"ל התאחדות התעשיינים, הוסכם עם משרד התמ"ת שגם בקרן החדשה יעמוד מחזורן המרבי של החברות הזכאיות לסיוע מהקרן על 30 מליון דולר.
 
עוד טוען בליזובסקי, כי הריבית שנקבעה במסגרת הקרן שהתמ"ת עומד להשיק בקרוב, הינה ריבית גבוהה ביותר, אשר פוגעת ביכולת המפעלים לקחת הלוואה במסגרת זו.
 
זאת ועוד טוען בליזובסקי, על מנת להקנות תמריץ משמעותי לעידוד פעילות ייצוא לחו"ל, יש צורך להערכת התאחדות התעשיינים, להקטין את שיעור הביטחונות הנדרשים מהמפעלים, מ-30% לכ-20%, זאת כפי שסוכם בשעתו עם משרד התמ"ת.
 
בנוסף, התאחדות התעשיינים מתנגדת לדרישה להעמיד ערבויות אישיות לקבלת ההלוואה. לטענת התאחדות התעשיינים, אם לא ניתן יהיה לוותר על כך - יש לקבוע ערבויות יחסיות על פי הבעלות, זאת תוך מתן פטור לחברות השקעה וקרנות הון סיכון המושקעות בחברה, (שאינן יכולות לחתום על ערבות אישית בכל מקרה).
 
עוד טוען בליזובסקי במכתבו התמ"ת, כי אין כל הצדקה לגבות עמלות ממפעלי תעשייה במסגרת כלי המיועד לעידוד פעילות של המפעלים. על-כן, טוענת התאחדות התעשיינים קביעת עמלת הקצאת בטוחה, כמו גם עמלות נוספות, הינה בבחינת מכשלה נוספת המונעת ממפעלים מלגשת לקבלת תמיכה.
 
התאחדות התעשיינים ממליצה עוד שקרן ההלוואות ליצואן הבודד, תעניק הלוואות מותנות בהיקף של 30% מתוכנית שיווקית שתוגש לקרן, זאת לצורך פעילות בשווקים הבינלאומיים, כאשר הקרן תגבה תמלוגים מהגידול בייצוא החברות על בסיס הצלחתן.
 
בליזובסקי מדגיש, כי 98% מהיצואנים מייצאים עד 15 מיליון דולר בשנה אך מהווים כ - 20% בלבד מסך כל הייצוא התעשייתי. היצואנים הקטנים נתקלים בקשיים רבים בשווקים הבינלאומיים וניצבים בפני חסמים בעיקר בתחומי המימון והשיווק.
 
להערכת התאחדות התעשיינים, יש לשנות את תנאי הקרן המוצעת כך שתהווה תמריץ אמיתי לעידוד הייצוא לחו"ל.
 
התאחדות התעשיינים מציעה כתחליף, הקמת קרן חדירה לשווקים חדשים ליצואנים קטנים ובינוניים, בתקציב ראשוני של 27 מליון דולר, שתעניק מענקים בהיקף של 30% מהתוכנית השיווקית, והקרן תגבה תמלוגים מהגידול ביצוא החברות על בסיס הצלחתן.