יום השבתון בבחירות יעלה למעסיקים כ-1.1 מיליארד שקל

עלות יום השבתון לתעשייה: 200 מיליון דולר. נירה שמיר: ביום שבתון אחד אין הפסד תוצר למשק


00:00 ,26.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

עלות יום השבתון לתעשייה: 200 מיליון דולר. נירה שמיר: ביום שבתון אחד אין הפסד תוצר למשק
 
יום השבתון בבחירות לכנסת שיחול ביום שלישי הקרוב (28 במרץ), יעלה למעסיקים במשק כ-1.1 מיליארד שקל. כך מסרה נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, על סמך תחשיב שערכו כלכלני התאחדות התעשיינים.
 
מהתחשיב מתברר כי כך העלות לסקטור העסקי הינה כ-770 מיליון שקל, כאשר מזה העלות לתעשייה הינה כ-200 מיליוני שקלים.
 
שמיר מציינת כי התחשיב נעשה בהנחה ששכיר שיעבוד ביום השבתון, יקבל בנוסף לשכר היומי הרגיל גם תשלום עבור יום עבודה נוסף, או לחילופין יקבל יום חופשה בתשלום. התחשיב כולל עלות ישירה של שכר, ולא עלויות עקיפות הנובעות מהשבתת מפעל וכו'.
 
לדעת ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, ביום שבתון אחד אין הפסד תוצר למשק, מאחר וניתן להשלים את התוצר של יום השבתון ביתר ימי העבודה, וכן מאחר וביום זה ישנה פעילות מוגברת בתחום המסחר.
 
ע"פ חוק הבחירות לכנסת - עובד שעבד אצל מעבידו 14 ימים רצופים לפחות, סמוך ליום הבחירות - ישלם לו המעביד את השכר שהעובד היה משתכר אצלו ביום הבחירות אילולא שבת.
 
כמו כן, עובד שנדרש לעבוד ומועסק במפעל שתהליכי הייצור בו מתנהל ברציפות יקבל בנוסף לשכרו הרגיל ביום עבודתו, גם שכר עבור יום עבודה רגיל המשולם לכלל העובדים שאינם עובדים ביום השבתון האמור. יודגש כי הזכאות מוקנית לעובדים בעלי זכות הצבעה בלבד.
 
בימים האחרונים פנו עשרות רבות של מפעלים להתאחדות התעשיינים ומסרו כי הם הגיעו להבנות ולהסכמות עם עובדיהם על עבודה ביום הבחירות, (הן בהתאם לבקשת העובדים עצמם והן בהסכמת העובדים). כל זאת, תוך מתן אפשרות לעובדים שיעבדו ביום זה לממש את זכותם ולהצביע.