יו”ר ועדת הכלכלה: נרדמנו בשמירה! יש להקים מייד יחידה ארצית לפשעי הייטק

בדיון מהיר שיזם יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ אמנון כהן, הופתעו חברי הוועדה לשמוע כי רק שמונה אנשים עומדים לרשות ראש מפלג עבירות המחשב במשטרה וכי עד היום לא הוקמה יחידה ארצית לטיפול בפשעי הייטק


00:00 ,01.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

השר לבטחון פנים ומפכ”ל המשטרה יזומנו בקרוב לישיבה נוספת שתדון בהוספת משאבים וכח אדם למלחמה בעבריני מחשב

בדיון מהיר שיזם יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ אמנון כהן, הופתעו חברי הוועדה לשמוע כי רק שמונה אנשים עומדים לרשות ראש מפלג עבירות המחשב במשטרה וכי עד היום לא הוקמה יחידה ארצית לטיפול בפשעי הייטק.

יו”ר הוועדה ח”כ אמנון כהן, אמר כי מערכות השלטון נרדמו בשמירה וכי אין בישראל מערכת אכיפה יעילה בנושאי עבריינות מחשב וריגול תעשייתי. לדברי ח”כ כהן הוא חרד לחוסנו ולמעמדו של המשק הישראלי בעולם נוכח העובדה שהסוס הטרויאני פעל במשך שנה וחצי עד שהתגלה. ח”כ כהן הודיע כי בכוונתו לקיים דיונים נוספים בנושא ולזום את תיקוני החקיקה הנדרשים. בנוסף, יזמן ח”כ כהן בהקדם את השר לבטחון פנים ומפכ”ל המשטרה לדיון בהוספת תקציבים ותקנים להקמת יחידה ארצית לפשעי הייטק.

ראש מפלג עבירות מחשב במשטרה, סנ”צ מאיר זוהר, אמר כי למרות שעבירות המחשב הפכו למכת מדינה והוא מתריע על כך כבר שנים רבות, אין ראייה מערכתית בנושא עבריינות הייטק והתקציבים וכח האדם העומדים לרשותו מצומצמים מאוד. לדבריו, המשטרה כלל אינה מטפלת בסוסים טרויאנים החודרים למחשבים פרטיים בגלל מחסור חמור במשאבים.

סגן החשב הכללי, יצחק כהן, אמר כי לעומת דלות האמצעים של הממשלה, במרתפי האוצר פועלת מאז 1997, יחידת ”תהילה” המונה כשישים איש ושישים ושמונה שרתים המפקחים במשך 24 שעות ביום על מאגרי המידע של משרדי הממשלה. לדברי כהן הם מונעים בכל יום אלפי נסיונות חדירה, שגם אם יצלחו, יגיעו רק למערכות המשוכפלות עמן הם עובדים ולא לליבה. כהן הוסיף כי גם לשב”כ יש ”רשות לאבטחת מידע ממלכתי”, הנהנית מתקציב של עשרות מליונים בשנה.

דרור אירני, בעל חברה לאבטחת מחשבים, אמר כי בארץ קיימת בעייה של חינוך: ”אנשים יודעים שצריך לנעול את דלת הבית אך עדיין לא הפנימו שיש להגן גם על המחשב מפני פריצות.”

נציג ארגון האינטרנט הישראלי, רוני בס, אמר כי התוצאה החיובית של פרשת הסוס הטרויאני היא העלאת המודעות לצורך באבטחת מידע. לדבריו, אין מספיק השקעת משאבים באכיפה, אין תיאום ושיתוף במידע, חסר כח אדם והציוד מיושן.

יו”ר לשכת החוקרים הפרטיים, צלי פלג, אמר כי הבעייה נעוצה בכך שהמורשעים הם כמעט תמיד מבצעי עבירת הריגול התעשייתי, ולא המזמינים, שהם לרוב בעלים ומנכלים של חברות גדולות. לדבריו, בניגוד לארה”ב, בארץ לא קיים ”חוק העץ המורעל”, לפיו ראייה שהושגה בדרך בלתי חוקית אינה קבילה.התוצאה היא שבתביעות אזרחיות, הצדדים מזמינים מחוקר פרטי מידע, שברור שהושג בדרך לא חוקית, ועל פיו השופטים חורצים דין. פלג טוען שגם בישראל, כמו בשוויץ, יש לחייב חוקר פרטי לדווח על בקשה לביצוע עבירה: ”איש עסקים יחשוב פעמיים לפני שיסתכן בהזמנת מידע בדרך לא חוקית אם ידע שהוא עלול להיעצר על כך.”

ח”כ דוד טל (נוי), אמר כי אזרחי ישראל חשופים במידה שלא תאמן וכי המחוקקים צריכים לשקול בכובד ראש החמרת הענישה. לדבריו פריצה למחשב כמוה כפריצה לבית והיא צריכה להיחשב כפשע חמור.

היו”ר כהן, סיכם את הדיון באומרו כי הוא מקווה שיופקו הלקחים הדרושים כדי למנוע פגיעה בחוסנה של כלכלת ישראל ולשמור על מעמדה כיעד ליזמים ומשקיעים.