יו"ר הירוקים בחיפה: חזית תיירותית במע' הנמל תייצר יותר מקומות עבודה מאשר רציף מכולות

שמואל גלבהרט חולק על ביקורת התעשיינים על תמ"א 30 וטוען כי התוכנית תסייע לחיפה להגדיר מחדש את זהותה. מיקי שרן בתגובה: הוויכוח על פינוי שטחי רציף מערב הוא על העיתוי ולא על סירוב להחלפת שטחים


00:00 ,02.07.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

שמואל גלבהרט חולק על ביקורת התעשיינים על תמ"א 30 וטוען כי התוכנית תסייע לחיפה להגדיר מחדש את זהותה. מיקי שרן בתגובה:  הוויכוח על פינוי שטחי רציף מערב הוא על העיתוי ולא על סירוב להחלפת שטחים
 
האדריכל שמואל גלבהרט, יו"ר מפלגת הירוקים של חיפה במועצת העירייה כתב לאחרונה מכתב פתוח למיקי שרן, נשיא התאחדות התעשיינים חיפה והצפון שעניינו תוכנית המתאר הארצית - תמ"א 30 העוסקת בפיתוח אזור דרום מפרץ חיפה ומטרתה המוצהרת היא "להבטיח תנאים תכנוניים ותנאים סביבתיים נאותים לפיתוחו של דרום מפרץ חיפה לשימושים לאומיים ומטרופוליניים ובהם: מרכז מטרופוליני הכולל תעסוקה, מסחר ושירותים, תשתיות ברמה הארצית: נמל, תשתיות משק האנרגיה, דרכים, מסילות ושדה תעופה, מרחב תעשיות הכולל תעשיות פטרו-כימית וענפים אחרים של מלאכה ותעשייה מסורתית ומתקדמת וכן מרחב פנאי ונופש הכולל פארק מטרופוליני".
 
יו"ר מפלגת הירוקים במועצת העיר חיפה כותב במכתבו למר מיקי שרן כי הוא חולק על ביקורתו של שרן בקשר לתוכנית הנ"ל. לדברי גלבהרט, "מפעלים שלא יעמדו בסטנדרטים הסביבתיים שהתכנית מציבה - אין להם מקום בלבו של מטרופולין מאוכלס בצפיפות. לנוכח האחוזים החריגים של תחלואה ותמותה באזורנו, חובתנו לשנות את פניו מן היסוד, ולו גם באיחור. לדעתנו", כותב גלבהרט, "התוכנית צריכה לאסור לחלוטין כל השפעה סביבתית של המפעלים מחוץ לגבולם, כפי שלא מעיפים קליפות אבטיח מהבית הפרטי לרחוב הציבורי".
 
גלבהרט מציין במכתבו כי מרבית המפוטרים שנמנו לאחרונה על ידי התעשיינים הינם עובדי הייטק לסוגיהם. לדבריו, תמ"א 30 רק תקדם מפעלים אלה, ותסייע להגדיר לחיפה מחדש את זהותה: מעיר מיושנת עתירת מפגעים תעשייתיים, למטרופולין איכותי מבוסס על תעסוקה נקייה, אטרקטיבי למשפחות צעירות.
 
לדברי גלבהרט, הגשמת חזון זה מחייבת פתיחת הנמל לעיר. לדבריו, מועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה כך לאחר שמיעת כל הגורמים המעורבים, ובתוכם הנמל. גלבהרט מציין כי "רפורמת הנמלים היא זו שתוכננה ויושמה מעל ראשם של חיפה ותושביה, בהעדר הבנה מצד ראש העירייה לחשיבות הנושא".
 
יו"ר מפלגת הירוקים טוען במכתבו לנשיא התאחדות התעשיינים חיפה והצפון כי חזית ים תיירותית במערב הנמל תייצר יותר מקומות עבודה מאשר רציף מכולות, ותקרב את חיפה למעמדן של ערי נמל ותיירות משולבות, מבוסטון ועד ברצלונה. "הייתכן כי הנמל יזכה במאות דונמים חדשים של המסוף המזרחי, לא יחזיר לחיפה עשרות דונמים ברציף הישן המערבי? האמנם זו הבשורה של הנמל, ושל התעשיינים לעיר חיפה -  הנצחת חומת הנמל לעוד שנים ארוכות?", תוהה גלברט במכתבו למיקי שרן.
 
מיקי שרן, יו"ר התאחדות התעשיינים בחיפה והצפון, הגיב למכתבו של שמואל גלבהרט וציין כי מכתבו של גלברט לא נתקבל בהתאחדות התעשיינים "כך שנותר להסיק שמטרתו היתה לפרסם מכתב בתקשורת ותו לא".
 
מר שרן התייחס למכתבו של גלבהרט וציין כי דבריו של גלבהרט בנוגע לשטחי רציף מערב "הינם הפוכים עובדתית מהמציאות. הוויכוח הוא על העיתוי ולא על סירוב להחלפת שטחים. אף תעשיין, כמו גם הנמל עצמו, לא רוצה בהנצחת המצב הנוכחי. כנראה שגלבהרט לא נותן לעובדות לבלבל את עצמו".