יבואני זיקוקין די-נור ופירוטכניקה עתרו לבג"צ

זאת בעקבות אי מציאת פתרון לבעיית אחסון הזיקוקין נחסם יבוא הזיקוקין לישראל. ביקשה מבית המשפט צו שיורה למדינה לאפשר המשך אחסון ויבוא זיקוקין לישראל


00:00 ,05.07.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת בעקבות אי מציאת פתרון לבעיית אחסון הזיקוקין נחסם יבוא הזיקוקין לישראל. ביקשה מבית המשפט צו שיורה למדינה לאפשר המשך אחסון ויבוא זיקוקין לישראל
 
חטיבת יבואני זיקוקין די-נור ופירוטכניקה שבאיגוד לשכות המסחר והיבואנים עתרה הבוקר לבג"צ כנגד שר הפנים, שר התמ"ת, שר הביטחון, השר לביטחון פנים, השר לאיכות הסביבה, מינהל מקרקעי ישראל וראש המועצה המקומית יוקנעם, למתן צו שיורה למדינה לאפשר המשך אחסון ויבוא זיקוקין לישראל.
 
כיום הדרישה הפורמלית היא לאחסן זיקוקין רק במחסן העונה לדרישות חוק חומרי נפץ ופועל עם רישיון עסק. בפועל, כמעט ולא ניתן לקבל רישוי עסק על אף העמידה בדרישות הבטיחות, מאחר ומרבית מקומות האחסון נמצאים בשטחים חקלאיים, שקשה לשנות את ייעודם למסחר ולתעשייה. זאת ועוד, במאי 2006 הודיע מפעל 'סולתם', שמחסניו מאחסנים מרגמות, על כוונתו להפסיק את אחסון הזיקוקין בתחומו, ומאז כמעט ואין אפשרות לאחסן זיקוקין ולכן נחסם יבוא הזיקוקין.
 
בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד ניר מילשטיין וגל ברקוביץ ממשרד עוה"ד חיים סאמט, שטיינמץ, הרינג ושות', נטען כי "דרישות הרשויות השונות ויישומן בידי המשיבים אינם מאפשרים לעותרים למצוא כל פתרון לבעיה, ללא סיוע מצד המשיבים".
 
בעתירה נכתב כי, "לאור העובדה שמלאי הזיקוקין די-נור אשר ברשותם של העותרים אזל או התדלדל עד מאוד, ולא יאשרו להם להמשיך ביבוא הזיקוקין בהקדם, תיפגע פרנסתם קשות, עד כדי הפסקה מוחלטת. מצב שיביא לפגיעת שרשרת באלפי עוסקים נוספים". זאת ועוד, "העותרים ויתר העוסקים בענף אינם תאגידים בעלי איתנות פיננסית המאפשרת לצלוח תקופות משבר, כי אם אנשי עבודה צנועים העמלים להוציא פרנסתם".
 
מנתוני חטיבת יבואני הזיקוקין עולה כי כתוצאה מחסימת היבוא נפגעה עבודתם של למעלה מ-1,500 שכירים ועצמאים מענף הזיקוקין (יבואנים ומפעילים). כמו גם פגיעה בענפים נלווים כמו מובילים, כיבוי אש ואחרים. זאת ועוד, הנזק שנגרם ליבואנים נאמד בכ-10 מיליון ₪, ואובדן הכנסות של למעלה מ-50% בהשוואה לשנה קודמת.
 
מהעתירה עולה בנוסף כי הפסקת יבוא הזיקוקין תביא לפגיעה קשה גם בציבור הרחב אשר לא יוכל ליהנות ממופעי זיקוקין. במיוחד נוכח העובדה כי הימים הם ימי הקיץ, עונת השיא בשימוש בזיקוקין די-נור בה מוצאים העותרים את מרבית פרנסתם ובה נערכים מרבית האירועים והחתונות, בהם נוהגים לעשות שימוש בזיקוקין די-נור.