יבואני הזיקוקים: רק פעם בשנה נזכרים בנו

פונים למשרדי הממשלה: "בואו נדאג לכך שיהיה כדאי לעבוד בתחום גם במהלך השנה". ירידה מתמשכת בהיקף המכירות מאז 2008


12:20 ,10.05.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

"רק פעם בשנה נזכרים בנו", אומרים חברי פורום יבואני ומפעילי הזיקוקין באיגוד לשכות המסחר. "חשוב להבין שענף עסקי לא יכול להתבסס על ערב אחד בשנה. כולם רוצים לראות מופעי זיקוקין מרשימים בערב יום העצמאות, לכן בואו נדאג לכך שיהיה כדאי לעבוד בתחום גם במהלך השנה". בפנייה נרגשת זו פונה יו"ר פורום יבואני הזיקוקין באיגוד, ירון מור, אל משרדי הממשלה והעומדים בראשם לקראת יום העצמאות.

 

בפורום יבואני הזיקוקין באיגוד לשכות המסחר מודאגים מאוד מהמצב הקיים, ומוסרים כי קשה מאוד להעריך השנה את היקף המכירות לרשויות המקומיות. הערכה מקסימלית של מכירות הזיקוקין ביום העצמאות יכולה לעמוד על כ- 4 מיליון שקל בלבד, מה שמצביע על ירידה מתמשכת מאז 2008, אז היקף מכירות הזיקוקים עמד על כ-5.5 מיליון שקל.

 

מהערכות זהירות מאוד שפרסמו היום חברי הפורום עולה כי מכירות הזיקוקין ביום העצמאות הקרוב מהווים למעלה מ-82% מסך המחזור השנתי בענף, זאת בהשוואה לממוצע של כ-60% בשנים עברו. היקף ההשקעה של ערים גדולות בזיקוקין ביום העצמאות נע בעבר בין 20 אלף ל-60 אלף, היום מדברים על 20 – 45 אלף שקל במספר במות בידור בעיר. בערים הקטנות נשאר היקף ההשקעה נמוך יותר והוא נע בין 7,000 ל-14 אלף שקל.

 

הפעלות הזיקוקין נפרשות לאורך השנה באירועים שהולכים ומתמעטים בשל הגבלות שונות שהתווספו עם השנים, כגון חוק הרעש או איסור הפעלה באולמות אירועים, ולאחרונה נוסף איסור על יבוא והפעלת זיקוקין מסוג שהיה נפוץ ביותר וזאת עקב שימוש פלילי-לאומני בקיץ שעבר.

 

חברי פורום הזיקוקין מוסרים כי "ממררים את חייהם של העוסקים בתחום באופן חוקי כבר מספר שנים, דבר שבא לידי ביטוי, בין היתר, בדרישות כפולות בין המשרדים השונים כגון, משרד הכלכלה, משרד התחבורה והמשרד לביטחון פנים בתוכו: משטרת ישראל/ חבלה/ אג"מ/ אבטחה, כיבוי אש והמינהל האזרחי. כל רגולטור מושך לכיוון שלו והיבואנים והמפעילים נמצאים באמצע."

 

לדברי מור, "תחום הזיקוקין מוכר בעולם כתחום אומנות, אך בארץ מתייחסים אל כלל העוסקים בו כמו אל פושעים. לטעמנו אכיפה נמרצת יכולה לצמצם את רוב ההברחות המגיעות לפלילים או למנוע את פעילותם של מפעילים ללא רישיון המסכנים את סביבתם. חייבת להיות הבנה כי העוסקים המורשים, יבואנים ומפעילים רוצים רק להתפרנס בכבוד. לצערנו לא תמיד זוכרים זאת ומתמקדים בשימושים שליליים אותם אנו מוקיעים מכל וכל, וכך הנטייה המיידית היא להקשות במקום להקל."