טירה: סגירת קרן הסיוע לעסקים קטנים - תפגע בסיכויים להגיע לצמיחה של 4% ב-2005

עוד אמר טירה: סגירת קרן הסיוע תגרום לסגירתם של עוד 1,000 עסקים קטנים רק בשל מחסור בתזרים מזומנים והעדר אשראי; מגלה - 6,000 עובדים ניצלו תודות לסיוע הקרן; קורא לשר האוצר למנוע את ביטול הקרן ואף להכפיל את תקציבה ל-500 מליון שקל


00:00 ,30.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
עוד אמר טירה: סגירת קרן הסיוע תגרום לסגירתם של עוד 1,000 עסקים קטנים רק בשל מחסור בתזרים מזומנים והעדר אשראי; מגלה - 6,000 עובדים ניצלו תודות לסיוע הקרן; קורא לשר האוצר למנוע את ביטול הקרן ואף להכפיל את תקציבה ל-500 מליון שקל

אם תתממש כוונת האוצר והקרן לסיוע לעסקים קטנים בערבות מדינה תיסגר, יקטנו הסיכויים להגיע בשנת 2005 לצמיחה של 4%, יותר מ-1,000 עסקים קטנים יסגרו בשנה הבאה רק בשל מחסור במזומנים והעדר אשראי וכ-5,000 עובדים יצטרפו למעגל האבטלה. כך טוען עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים,בעקבות הפרסומים על כוונת האוצר לסגור הקרן.

טירה ציין, כי רק לפני כחודשיים ימים שיבחו שר האוצר, בנימין נתניהו והחשב הכללי באוצר, ד"ר ירון זליכה את פעילותה וחשיבותה של הקרן לעסקים קטנים.

במכתב אל שר האוצר, בנימין נתניהו, מבקש נשיא התאחדות התעשיינים למנוע כל יוזמה לביטול קרן ההלוואות בערבות מדינה ואף להורות על הכפלת תקציב הקרן ל-500 מליון שקל, כפי שהבטיח האוצר. מהלך שיסייע למאות עסקים קטנים נוספים לעבור את התקופה הקשה בעקבות מצוקת המימון והון חוזר בו הם שרויים.

טירה גילה, כי 6,000 עובדים ניצלו מפיטורין הודות לסיוע הקרן עד כה לכ-600 עסקים קטנים, אשר לולא סיוע זה מרביתם היו נסגרים. בנוסף, תאשר הקרן בתקופה הקרובה הלוואות לכ-300 עסקים קטנים נוספים, אשר בקשותיהם נמצאות בצנרת. היקף בקשות זה גרם לך שהקרן חדלה בפועל מלקבל בקשות נוספות, בשל העדר תקציב נוסף.

טירה ציין, כי העסקים הקטנים והבינוניים מתמודדים עם גידול בעלויות - החשמל, הדלקים והארנונה, עם חובות של המגזר הציבורי שנאמדו בסוף 2003 בכ-2 מיליארד שקל, וכאמור, עם מצוקת מימון הון חוזר. מצוקה הנובעת מהקושי של עסקים אלה לספק בטחונות על מנת לקבל אשראי. כן הם סובלים מתנאי תשלום גרועים כאשר הלקוחות הגדולים ובהן חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות, משנים שרירותית את תנאי התשלום, והפיגור בתשלומים הולך וגודל.

נשיא התאחדות התעשיינים מציין, כי מסקר שערכה לאחרונה הוועדה למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים עולה, כי 49% מהמפעלים הקטנים והבינוניים עדיין סובלים ממחסור בתזרים מזומנים, כאשר 29% טוענים כי בעיית
המזומנים נובעת ממוסר תשלומים נמוך ו-20% סבורים כי הסיבה לכך הינה הקטנת מסגרת האשראי.

נשיא התאחדות התעשיינים ציין את חשיבותם של העסקים הקטנים והבינוניים למשק, זאת בעקבות העובדה שמשקלם בתוצר העסקי נאמד בכ-30%. הם גם עשויים להוות מנוף כלכלי ויעיל לצמיחה, הן בשל הגמישות של העסקים הקטנים - יכולתם להתרחב בעת יציאה ממיתון בקצב מהיר בהרבה מאשר עסק גדול, והן בשל הפריסה הרחבה של מגזר זה בכל רחבי הארץ.

הפתרון לבעיית האבטלה, אומר טירה, הוא באמצעות עידוד עסקים קטנים שיתרחבו ויוקמו בכל רחבי הארץ ולא רק באזורים גיאוגרפיים הקרובים למרכז.

טירה סבור, כי היתרון הנוסף של העסקים הקטנים הוא בפיזור סיכונים, שכן היקפי ההשקעות הנמוכים יחסית בעסקים קטנים, מביאים לפיזור סיכון ולהגדלת סיכויי ההצלחה בהשקעות של כלל המגזר העסקי.

יצויין, כי הממשלה מעמידה תקציב בקרן ההלוואות אשר עומד על חמישית בלבד מסך תקציב הקרן, דהיינו, העמידה עד היום בפועל כ-50 מליון שקל בלבד. סכום זה מהווה מנוף משמעותי למתן ההלוואות למפעלים, בעלות תקציבית נמוכה יחסית למדינה. זאת ועוד, כמעט כל התקציב הממשלתי מוחזר בסופו של דבר למדינה בשל החזר ההלוואות.