טירה הביע תקווה כי השביתה בנמלים לא תהרוס את כל התחזיות האופטימיות של בכירי התעשייה

מסקר בכירי התעשייה שערכה התאחדות התעשיינים בשיתוף עם מכון המחקר "מדגם", לפני השביתה בנמלים עולה:עודד טירה: 36% מבכירי התעשייה צופים ירידה קלה בשיעור האבטלה במשק ברבע השלישי של 2004


00:00 ,26.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מסקר בכירי התעשייה שערכה התאחדות התעשיינים בשיתוף עם מכון המחקר "מדגם", לפני השביתה בנמלים עולה:
עודד טירה: 36% מבכירי התעשייה צופים ירידה קלה בשיעור האבטלה במשק ברבע השלישי של 2004; 68% - סבורים כי העליות בבורסה תמשכנה; 79% - סבורים שבנק ישראל לא צריך לשנות את הריבית בחודשים הקרובים; מעריכים - הדולר יגיע בסוף הרבעון השלישי לכ-4.59 שקל לדולר והיורו יעמוד על כ-5.20 שקל ליורו. טירה: אני מקווה שהשביתה האחרונה בנמלים לא תהרוס את כל התחזיות האופטימיות הללו.

36% מהמנהלים הבכירים בתעשייה צופים ירידה קלה בשיעור האבטלה במשק ברבע השלישי של השנה. זאת לאחר שלוש שנים של גידול רצוף באבטלה. 59% לא צופים שינוי ורק 5% סבורים שתחול עליה קלה בשיעור האבטלה. כך מסר עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים בהסתמכו על סיכום של ממצאי סקר פורום בכירי התעשייה שבוצע לאחרונה עוד לפני פרוץ השביתה בנמלים. הסקר בוצע ע"י התאחדות התעשיינים, בשיתוף עם מכון המחקר "מדגם" בראשותו של מנו גבע, בקרב פורום הכולל יותר מ-120 תעשיינים בכירים.

טירה הביע תקווה כי השביתה האחרונה בנמלים לא תהרוס את כל התחזיות האופטימיות של בכירי התעשייה, בכל הקשור לאבטלה, ליצוא ולצמיחת המשק.

עוד עולה מהסקר, כי 68% מבכירי התעשייה צופים כי הבורסה תמשיך ותעלה גם ברבע השלישי של 2004; כ-24% לא צופים שינוי ו-8% צופים ירידה קלה בבורסה.

79% מחברי הפורום סבורים שבנק ישראל לא צריך לשנות את הריבית במשק בחודשים הקרובים. 18% מהם סבורים שיש להוריד את הריבית.

בהתייחס למדיניות האוצר עולה, כי 64% מחברי הפורום סבורים שמדיניות האוצר בחודשים הקרובים צריכה לפעול לכיוון של הפחתה נוספת בנטל המס. 28% סבורים שעל האוצר לפעול להקטנת הגרעון ורק 8% סבורים כי יש להגדיל את הוצאות הממשלה.

עוד עולה מהסקר של התאחדות התעשיינים ומכון המחקר "מדגם", כי על-פי ממוצע התחזיות של חברי פורום בכירי התעשייה, יעמוד שער הדולר בסוף הרבעון השלישי של השנה על 4.59 שקל לדולר, שער היורו יעמוד בסוף הרבעון השלישי על 5.20 שקל ליורו. התחזית הממוצעת לאינפלציה במהלך 12 החודשים הבאים עומדת על 2.5%.

מהסקר עולה, כי האופטימיות לגבי צמיחת המשק הישראלי נמשכת. 82% מבכירי התעשייה צופים, כי התוצר במשק ימשיך לעלות ברבעון השלישי של השנה, (77% צופים עלייה קלה בתוצר, 5% צופים עלייה ניכרת) והיתר לא צופים שינוי בתוצר.

מהסקר של התאחדות התעשיינים ומכון המחקר "מדגם" עולה, כי 77% מבכירי התעשייה סבורים, כי בענף העסקי שלהם תחול עלייה ברבע השלישי של השנה רובם עלייה קלה. 20% סבורים כי לא יחול שינוי ו-3% ציינו ירידה קלה.

טירה מציין, כי בדומה לתחזית לגבי הרבע הקודם – קיימת אופטימיות בקרב בכירי התעשייה לגבי יצוא הסחורות והשירותים גם ברבע השלישי של 2004. כ- 92% צופים גידול קל ביצוא, 8% צופים שלא יחול שינוי ואף לא אחד צופה ירידה ביצוא. (יצויין כי הסקר נעשה לפני השביתה בנמלים).

מהסקר עולה, כי 50% מבכירי התעשייה צופים גידול בהשקעות הזרות בישראל ברבע השלישי של 2004 - מרביתם צופים גידול מתון. 34% סבורים שלא יחול שינוי בהשקעות אלה ו-16% צופים ירידה קלה. (יצויין כי הגידול הצפוי בהשקעות הזרות מתון במקצת מזה שנצפה על ידי חברי הפורום לרבע השני של השנה).

עוד עולה מהסקר של התאחדות התעשיינים ומכון המחקר "מדגם", כי כ- 69% מבכירי התעשייה סבורים, כי ברבע השלישי של 2004 תחול עלייה בהיקף ההשקעות המקומיות - מרביתם כ-64% צופים עלייה קלה ו-5% עלייה ניכרת. כ-21% סבורים כי לא יחול שינוי וכ-10% צופים ירידה קלה.

בכירי התעשייה צופים לרבע השלישי של השנה המשך גידול בצריכה הפרטית 82% מחברי הפורום צופים עלייה בצריכה הפרטית, ברבע השלישי של השנה, מרביתם צופם עלייה מתונה, כ-13% לא צופים שינוי ורק כ-5% סבורים שתחול ירידה קלה.
טירה מציין, כי מהסקר עולה שבכירי התעשייה צופים עלייה קלה גם בצריכה הציבורית ברבע השלישי של השנה - 42% מהמשיבים צופים עליה קלה, 45% לא צופים שינוי ו-13% צופים ירידה בצריכה הציבורית.

עוד מתברר, כי חברי הפורום ממשיכים להיות אופטימיים גם לגבי תוצר התעשייה ברבע השלישי של השנה. 85% צופים כי תחול צמיחה בתוצר התעשייה (מרביתם- עלייה קלה), 13% סבורים כי לא יחול שינוי ורק כ-2% צופים כי תחול ירידה קלה.

עוד עולה מהסקר, כי 68% מבכירי התעשייה צופים, כי ברבע השלישי של 2004 תחול עלייה בתוצר של ארה"ב. כ-8% צופים עלייה ניכרת, 32% סבורים כי לא יחול שינוי ואף אחד לא צופה ירידה בתוצר ארה"ב.

התחזית המצטיירת לגבי תוצר האיחוד האירופי הינה של צמיחה קלה, בדומה לתחזית מהסקרים הקודמים, שהתייחסו לרבעונים הראשון והשני - 46% סבורים כי תוצר האיחוד האירופי יעלה – מרביתם צופים עלייה קלה ואילו 38% מהמשיבים סבורים כי לא יחול שינוי, עם זאת 16% סבורים כי תחול ירידה קלה.

54% מבכירי התעשייה צופים עלייה בריבית לטווח הארוך, מרביתם עליה קלה. 35% צופים כי לא יחול שינוי ו-11% צופים ירידה קלה. לגבי הריבית לטווח הקצר - 38% צופים עליה קלה, 57% סבורים כי לא יחול שינוי, עם זאת 5% צופים ירידה קלה.

טירה מציין, כי בכירי התעשייה צופים ברבע השלישי של השנה צמצום מסוים בגרעון הממשלתי - 44% צופים ירידה, מרביתם מתונה, 36% צופים כי שלא יחול שינוי ו-20% צופים עלייה קלה.

לדעת חברי פורום הבכירים, היעדים החשובים ביותר בהם יש להתמקד בתקציב 2005 הינם עידוד הצמיחה - 79% סבורים כי יש לכך חשיבות גבוהה, ועידוד היצוא - 74% מבכירי התעשייה מייחסים לכך חשיבות גבוהה. היעד השלישי בחשיבותו בו יש להתמקד הינו הקטנת שיעור האבטלה וצמצום וייעול המגזר הציבורי
59% מייחסים לכך חשיבות גבוהה.