"חישפלא": גידולי ירקות בלי אדמה

הגידול נעשה על גבי קליפות קוקוס מרוסקות המיובאות מהודו וסרי לנקה תוך שימוש במים ממוחזרים


00:00 ,26.06.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הגידול נעשה על גבי קליפות קוקוס מרוסקות המיובאות מהודו וסרי לנקה תוך שימוש במים ממוחזרים
 
יישום טכנולוגי חדש מאפשר לחקלאים לגדל גידולי ירקות על גבי מצע חלופי ללא צורך באדמה ובנוסף מפשט אפשרויות שימוש במים ממוחזרים. המצע המיוחד, המחליף את האדמה, עשוי מקליפות של פרות קוקוס מרוסקות המיובאות מהודו מסרי לנקה. מצע הקוקוס ארוז בשקי פלסטיק ולכן הוא מנותק מהקרקע ומגורמי המחלות והמזיקים הנמצאים בה. על ידי אימוץ הטכנולוגיה החדשה יכולים החקלאים לצמצם באופן משמעותי את השימוש בחומרי הדברה וכימיקלים המזיקים לסביבה.
 
שיטת הגידול החדשה, הקרויה "חישפלא", היא פרי מיזם משותף בין תאגיד משתלות חישתיל, יצרן ומשווק השתילים הגדול בישראל, וחברת פלאמיקס, המספקת את מצעי הקוקוס לחקלאות.
 
"חישפלא" מתפקד כמערכת סגורה מבחינת השימוש במים. מי ההשקיה נאספים וממוחזרים. למחזור המים יתרון משולש: חסכון במים כיוון שכמעט ואין צורך להכניס מים חדשים למערכת; מניעת זיהום סביבתי על ידי הדשנים והחנקות שמצויים במי הנגר; חסכון בדשנים היות והמים הממוחזרים כבר מכילים את רוב חומרי ההזנה לצמחים.
 
בנוסף, גידולים ניסיוניים על מצע "חישפלא" במדינות כמו ספרד, הולנד וקנדה מצביע על הגדלת היבול בחממות בהם משתמשים בטכנולוגיית המצע המנותק. במדינות המערב הוחמרה לאחרונה החקיקה בתחום איכות הסביבה המחייבת טיפול במי נקז מחממות ושדות חקלאיים ויש להניח ולקוות שבעתיד הקרוב היא תגיע גם לישראל.
 
מנהל השיווק של משתלות חישתיל, מני שדמי, מסר ש"חישפלא" מספק לחקלאים פתרון ייצור חשוב בעקבות הפסקת השימוש בחומר ההדברה רב העוצמה מתיל ברומיד, שמחייב מציאת חלופות שיגנו על הגידולים החקלאיים מפני מחלות קרקע. המעבר למצע קוקוס, המנותק מגורמי המחלות בקרקע, הופך את עיבוד וריסוס הקרקע בתחילת כל עונה למיותר וחוסך זמן והוצאות למגדלים.
 
חישתיל ופלאמיקס החלו ביישום שיטת הגידול החדשה בקרב חקלאים בישראל, אירופה וארצות הברית ומחזורי הגידול הראשונים הוכתרו בהצלחה.