חוק מיחזור הצמיגים אושר במליאת הכנסת

בחוק שאושר נקבע כי יצרני ויבואני הצמיגים יהיו אחראים לאסוף את הצמיגים לאחר גמר השימוש בהם ולהעבירם למחזור. מדי שנה כ-3 מיליון צמיגים יוצאים משימוש בישראל והופכים לפסולת


00:00 ,24.01.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

בחוק שאושר נקבע כי יצרני ויבואני הצמיגים יהיו אחראים לאסוף את הצמיגים לאחר גמר השימוש בהם ולהעבירם למחזור. מדי שנה כ-3 מיליון צמיגים יוצאים משימוש בישראל והופכים לפסולת
 
מליאת הכנסת אישרה בישיבתה אתמול (23 בינואר 2007) את החוק למחזור צמיגים משומשים של ח"כ מיכאל נודלמן שנכתב והוגש בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה. מטרתו של חוק זה להסדיר סילוק ומחזור של צמיגים משומשים באופן שימנע את המפגעים הסביבתיים הכרוכים בהשלכה לא מוסדרת שלהם ולחיסכון בחומרי גלם.

השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא: החוק למיחזור צמיגים יגרום לחיסול המפגעים הקשים שמקורם בפסולת צמיגים ויפתח תעשיית מיחזור צמיגים משגשגת בישראל. זהו הישג נוסף במהפכה שמחולל המשרד להגנת הסביבה בתחום הטיפול בפסולת מוצקה שנועדה לצמצם את הטמנת הפסולת ולפתח את תחום המיחזור.

אלעד עמיחי, ממונה מחזור במשרד להגנת הסביבה, מסר כי מדי שנה כ-3 מיליון צמיגים יוצאים משימוש  בישראל והופכים לפסולת. צמיגים משומשים מושלכים בניגוד לחוק ומזהמים את השטחים הפתוחים ומקורות המים. בצמיגים משומשים בהם הצטברו מים התגלו מוקדי דגירה של יתושים ובניהם גם יתוש הנמר האסיאתי שעלול להעביר מחלות קשות לאדם. אלפי צמיגים משומשים הועברו במשך שנים למגרשים לא חוקיים שם הם מהווים פוטנציאל לשריפות ענק וזיהום אוויר קשה. באתרי הפסולת מהווים הצמיגים בעיה תפעולית קשה מכיוון שלא ניתן לדחוס אותם ובחלל הפנימי עלולים להצטבר תשטיפי פסולת וגז שעלול להתלקח.
 
על פי הצעת החוק שאושרה כאמור בקריאה שנייה ושלישית, נקבע כי יצרני ויבואני הצמיגים יהיו אחראים לאסוף את הצמיגים לאחר גמר השימוש בהם ולהעבירם למחזור. אחריות זאת באה לידי ביטוי ביעדי סילוק ומחזור של צמיגים משומשים. לאחר תקופת התארגנות בה יותר גם סילוק צמיגים לאתרי פסולת, יחויבו יצרני ויבואני הצמיגים למחזר את כל הצמיגים שאספו (במהלך הדרגתי של 7 שנים).
 
בנוסף לאחריות על יבואני ויצרני הצמיגים מטיל החוק אחריות על בעלי עסקים לממכר ותיקון צמיגים לאחסן צמיגים בצורה שתמנע הצטברות מים ומפגעים סביבתיים ומחייב אותם לפנות את הצמיגים באופן סדיר אל יבואני ויצרני הצמיגים כך שלא יווצרו מאגרי צמיגים גדולים.
 
החוק שהתקבל חל גם על חברות התחבורה הגדולות כגון "אגד" ו"דן" ועל ארגונים ממשלתיים כמו משרד הביטחון שברשותם מאות אלפי צמיגים משומשים ומחייב אותם להעביר את הצמיגים למחזור.
 
החוק מתבסס על עקרון "אחריות היצרן" המקובל במדינות רבות בעולם, כדוגמת: ארה"ב, יפן, בריטניה, גרמניה, צרפת הולנד וכדומה לטיפול בבעיות סביבתיות.