חדש בישראל: תפוחי אדמה סגולים

הזן הייחודי הובא לארץ מאזור בריטני בצרפת. בסוף החודש יוצגו בקיבוץ ארז כ-50 זנים חדשים של תפ"א ממקומות שונים בעולם שגודלו בשרון ובנגב


00:00 ,17.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הזן הייחודי הובא לארץ מאזור בריטני בצרפת. בסוף החודש יוצגו בקיבוץ ארז כ-50 זנים חדשים של תפ"א ממקומות שונים בעולם שגודלו בשרון ובנגב
 
בימים אלו מגיעים לרשתות השיווק יבולים ראשונים של תפוחי אדמה סגולים. תפוחי האדמה המיוחדים, מזן ויטלוט  Vitelotte הובאו לארץ מאזור בריטני בצפון מערב צרפת – אחד מאזורי הגידול המרכזיים של תפוחי אדמה בצרפת והם גדלים בארץ באזור השרון. שטח הגידול משתרע על 30 דונם והיבול הצפוי השנה יגיע לכ-80 טון.
 
ציון דר, מדריך ראשי לתפוחי אדמה בשירות ההדרכה של משרד החקלאות, מסר שזן ויטלוט מתאפיין בקליפה וציפה בצבע סגול. גם עליו של הצמח מפתחים עורקים בעלי צבע סגול. טעמם של תפוחי האדמה הסגולים הוא כשל תפוח אדמה רגיל עם שילוב של טעם של ערמונים. תכולת החומר היבש בפקעות גבוהה יחסית ולכן הם מתאימים להכנת צ'יפס, מאחר וספיגת השמן במהלך הטיגון היא דלה. כמו כן ניתן להכין מהם פירה בגוון ייחודי. לתפוח האדמה הסגול תרומה תזונתית גבוהה, מאחר והצבע הסגול הוא אנטי אוקסידנט המסייע בסילוק רעלנים.
 
שירות ההדרכה של משרד החקלאות מפעיל מאגר ממוחשב ובו 500 זנים שונים של תפוחי אדמה שנבדקו בשנים האחרונות מבחינת התאמתם לגידול בישראל. לדברי דר, הזנים החדשים מובאים לארץ ממדינות שונות בעולם ובעיקר מהולנד, צרפת, גרמניה, סקוטלנד ואירלנד – שהם מרכזי גידול של תפוחי אדמה.
 
ישראל מייצרת מדי שנה 500 אלף טון של תפוחי אדמה – מחציתם ליצוא ומחציתם לצריכה הפרטית ולתעשייה בארץ. יתרונה של ישראל הוא בכך שהודות לאקלים החם יחסית ניתן לקיים שתי עונות גידול אביב וסתיו, בעוד שבאירופה ניתן לקיים רק עונת גידול אחת בקיץ כיוון שבחורף האדמה קופאת.
 
ב-29 באוגוסט יקיימו שירות ההדרכה של משרד החקלאות וארגון מגדלי ירקות תצוגה של זני תפוחי אדמה חדשים בקיבוץ ארז. בתצוגה יוצגו כ-50 זנים חדשים ממקומות שונים בעולם שגודלו בשרון ובנגב.