חברות זיקוקין די-נור ופירוטכניקה: אם לא תיפתר בעיית אחסון הזיקוקין ייחסם יבוא הזיקוקין לישראל

החברות מתקשות לעמוד בדרישות האחסון המחמירות של משרד הפנים. מתריעות כי עבודתם של למעלה מ- 1,500 שכירים ועצמאים מענף הזיקוקין תיפגע ואפילו תופסק


00:00 ,24.05.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

החברות מתקשות לעמוד בדרישות האחסון המחמירות של משרד הפנים. מתריעות כי עבודתם של למעלה מ- 1,500 שכירים ועצמאים מענף הזיקוקין תיפגע ואפילו תופסק
 
יבואני זיקוקין די-נור ופירוטכניקה המאוגדים באיגוד לשכות המסחר פועלים במטרה לפתור את הבעיות המהותיות שנוצרו בענף בשנה האחרונה. לטענתם, מאז שהתרחש פיצוץ במפעל הזיקוקים בקיבוץ אפק במאי 2005, אשר נגרם, לכאורה, כתוצאה מרשלנות של בעלי החברה שאחסנה בו זיקוקין, כמעט ואין אפשרות לאחסן זיקוקין ולכן נחסם הלכה למעשה יבוא הזיקוקין לישראל.
 
במסגרת הפקת הלקחים מהפיצוץ, הכריז משרד הפנים כי יאכוף את הדרישה לאחסן זיקוקין רק במחסן העונה לדרישות חוק חומרי נפץ ופועל עם רישיון עסק. בפועל, כמעט ולא ניתן לקבל במדינת ישראל רישוי עסק למחסנים שעומדים בדרישות החוק מבחינת בטיחות, מאחר ומרבית מקומות האחסון נמצאים בשטחים חקלאיים, שקשה לשנות את ייעודם מחקלאות למסחר ולתעשייה. הפתרון היחיד שהוצע עד כה ליבואנים היה לפנות למחסני 'סולתם', המשמשים לאחסון מרגמות. בשבוע שעבר, הודיעה גם הנהלת מפעל 'סולתם' כי היא פועלת להוצאת הזיקוקין מתחומה משיקולים מסחריים.
 
למרות פעילות נרחבת של איגוד לשכות המסחר בנושא בשנה האחרונה, שכללה פגישות עם גורמים בכירים במשרדי התמ"ת, הפנים, מינהל מקרקעי ישראל ואפילו משרד רה"מ, טרם נמצא פתרון לבעיה והענף נמצא בסכנת קיום. יחזקאל דסקל, מנכ"ל האיגוד, שקיים פגישות רבות בנושא אמר כי "אין בעיות בטיחות באחסון הזיקוקין אך יש בעיה קשה של קבלת רישיון עסק. מחסנים רבים פועלים כיום בשטחים חקלאיים אך משרד הפנים החליט דווקא בנושא הזיקוקין לאכוף את החוק".
 
מנתוני חטיבת יבואני הזיקוקין עולה כי עבודתם של למעלה מ- 1,500 שכירים ועצמאים מענף הזיקוקין (יבואנים ומפעילים) תיפגע ואפילו תופסק. בנוסף, הפסקת הייבוא תפגע גם בענפים נלווים כמו מובילים, כיבוי אש ואחרים. זאת ועוד, הנזק שיגרם ליבואנים נאמד בכ-10 מיליון ₪, דבר שיביא לאובדן הכנסות של למעלה מ- 50% בהשוואה לשנה קודמת.
 
לדברי שמואל שרגא, מנכ"ל חברת שרגא (קבטר) זיקוקין, יו"ר החטיבה, היבואנים, שעיקר פרנסתם היא בתקופה זו של השנה, עם תחילת עונת החתונות ואירועי הקיץ, ואשר רובם חיסלו את המלאי באירועי יום העצמאות האחרון, עומדים כעת בפני שוקת שבורה. "אם לא ימצא פיתרון יבואנים רבים יפשטו רגל ויאבדו את פרנסתם. זאת בנוסף לעובדה שבמדינת ישראל לא יוכלו ליהנות מזיקוקין", התריע שרגא והוסיף כי "רק בשבוע שעבר ראינו עד כמה הישראלים אוהבים זיקוקין כשהגיעו בהמוניהם לראות את מופע הזיקוקין בתל אביב".
 
יבואני הזיקוקין באיגוד לשכות המסחר מתריעים בנוסף כי, כתוצאה מהפסקת היבוא הרשמי ייעצר הצינור היחידי שיש עליו פיקוח ויפתח צינור פיראטי ושוק שחור לייבוא זיקוקין,שיפגע ברמת הבטיחות, המהותית לתחום הזיקוקין.