ועדת השרים לענייני התנתקות אישרה היום ההצעה למתן הלוואות גישור לעסקים שיעתיקו את פעילותם

ועדת השרים לענייני התנתקות אישרה היום את הצעת שרי האוצר והתמ"ת, להסמיך את מנהלת סל"ע באמצעות מרכז ההשקעות במשרד התעשייה המסחר והתעסוקה, לתת הלוואות גישור לצורך סיוע בהעתקת פעילות של עסקים הממוקמים בשטח המפונה (כהגדרתו בחוק יישום תכנית ההתנתקות, התשס"ה- 20


00:00 ,22.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת השרים לענייני התנתקות אישרה היום את הצעת שרי האוצר והתמ"ת, להסמיך את מנהלת סל"ע באמצעות מרכז ההשקעות במשרד התעשייה המסחר והתעסוקה, לתת הלוואות גישור לצורך סיוע בהעתקת פעילות של עסקים הממוקמים בשטח המפונה (כהגדרתו בחוק יישום תכנית ההתנתקות, התשס"ה- 2005) המבקשים להעתיק את פעילותם ולהמשיכה בשטח מדינת ישראל.
 
בהתאם להצעת ההחלטה, הוחלט כי עסק המעוניין להעתיק את פעילותו מהשטח המפונה לשטח מדינת ישראל, רשאי להגיש בקשה לפיצוי בהתאם לחוק יישום תכנית ההתנתקות ובמקביל להגיש בקשה לקבלת הלוואה במסגרת הקרן לעסקים קטנים (מכוח החלטת הממשלה מס' 569 מיום 24.7.03). הועמדה לעסק הלוואה במסגרת הקרן, על פי התנאים הקבועים בה, ובשל הדחיפות במתן הסיוע לעסקים המתפנים מהשטח המפונה יהיה זכאי העסק להלוואה בריבית של 4.5% במסגרת הקרן לעסקים קטנים שתפרע במועד קבלת הפיצוי בהתאם לחוק.
 
באזור תעשייה ארז ממוקמים כ- 200 עסקים מהם כ- 80 בבעלות ישראלית מלאה. תחומי התעשייה בהם פועלים העסקים הינם בעיקר תחום הטקסטיל, עבודת עץ- נגריות ותעשיית חומרי בניין; כ- 10 עסקים מבין העסקים מבצעים יצוא ישיר וחלקם האחר יצוא עקיף; כאשר סך המחזור השנתי לעסקים בבעלות ישראלית מלאה מוערך בכ- 400 מלש"ח לשנה.
 
יצוין, כי טרם כניסת חוק יישום תכנית ההתנתקות הוסדר מתן הלוואות לעסקים בהחלטת וועדת שרים (מס' ב/21 לענייני בטחון לאומי מיום 14.9.04), לפיה ניתן היה לתת לעסקים הלוואות על חשבון הפיצויים בהתאם לתנאים שנקבעו. בהתאם להחלטה זו אישרה מינהלת סל"ע לכ- 15 עסקים באזור התעשייה ארז הלוואות אשר מהות ההלוואה היא כהלוואת גישור המשמשת את בעל העסק כתזרים מימוני לתקופת ביניים עד לקבלת המקור הכספי עליו הוא מסתמך.
 
השרים נתניהו ואולמרט ציינו בהצעה, כי לאור מצבם הכלכלי הנוכחי של העסקים באזור התעשייה ארז, בשל המצב הביטחוני שגרם לקשיים בפעילות עסקים אלו במשך תקופה ארוכה, היה צורך במתן סיוע מיידי לבעלי העסקים המעוניינים להמשיך את פעילות עסקים אלו באזורי התעשייה האחרים, לפי בחירתם תוך יצירת מקומות תעסוקה חדשים באזורים פריפריאליים המשוועים לפתרונות תעסוקה.
 
לכן, הוחלט לקבוע מנגנון אשר יסדיר את מתן הלוואות הגישור בדרך היעילה והמהירה ביותר עבור בעלי העסקים, על מנת לסייע בידי בעלי העסקים בטווח המיידי עד להעברת העסק למיקומו החדש ולאפשר את המשך פעילותם השוטפת.