ועדת השרים להפרטה אישרה היום את ההצעה להפרטת בתי הזיקוק לנפט

ועדת שרים להפרטה, בראשות שר האוצר, בנימין נתניהו, אישרה אתמול את החלטת ההפרטה של בתי הזיקוק לנפט, בהתאם להצעת רשות החברות הממשלתיות. החלטת ההפרטה התקבלה בהמשך להחלטת הקבינט החברתי-כלכלי, מיום 29.7.2004, לפיצול בתי הזיקוק


00:00 ,27.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת שרים להפרטה, בראשות שר האוצר, בנימין נתניהו, אישרה אתמול את החלטת ההפרטה של בתי הזיקוק לנפט, בהתאם להצעת רשות החברות הממשלתיות. החלטת ההפרטה התקבלה בהמשך להחלטת הקבינט החברתי-כלכלי, מיום 29.7.2004, לפיצול בתי הזיקוק. בהחלטה הורה הקבינט למנהל רשות החברות להציע לועדת שרים להפרטה הצעת החלטה מפורטת להפרטת בתי הזיקוק.
 
על פי החלטת ההפרטה, יבוצע פיצול בין שני בתי הזיקוק - אשדוד וחיפה. בשלב הראשון בית זיקוק אשדוד יתואגד כחברת בת של בז"ן ויימכר בשלמותו בתהליך תחרותי של מכירה פרטית. מכירת בית זיקוק אשדוד תנוהל על ידי רשות החברות על מנת להבטיח כי מעורבות בז"ן במכירה לא תפגע בקיומם של שני בתי זיקוק עצמאיים חזקים שיוכלו להתחרות זה בזה. רוכש בית זיקוק אשדוד יתחייב כי בית הזיקוק יופעל לפחות 10 שנים. בשלב השני, אשר יבוצע רק לאחר מכירת בית זיקוק אשדוד ובכך תובטח קיומה של תחרות לבז"ן חיפה, יונפק בית זיקוק חיפה במלואו בבורסה לניירות ערך בתל-אביב.
 
על פי החלטת ההפרטה והודעת הממונה על הגבלים עסקיים, חברות הדלק הגדולות יורשו להתמודד בהליך למכירת בית הזיקוק אשדוד אך לא יורשו לרכוש את בית זיקוק חיפה, וזאת על מנת למנוע ריכוזיות במשק הדלק.
 
שר האוצר, בנימין נתניהו אמר: "זהו מהלך הפרטה נוסף שמטרתו לפתוח מונופולים במשק לתחרות צעד שיביא להוזלת מחירים לטובת הצרכנים ולייעול התעשייה".
 
מנהל רשות החברות הממשלתיות, איל גבאי, אמר כי "פיצול והפרטה של בתי הזיקוק הם צעדים חיוניים ליצירת תחרות, והרפורמה הזו תשפיע על מבנה משק האנרגיה כולו. הרשות נערכת מזה חודשים לביצוע ההחלטה, בסיוע גורמים מקצועיים בינ"ל, ואנו פועלים לביצוע ההחלטה במהירות".