ועדת המחקר במשרד התמ"ת הכריזה על תחומי הביוטכנולוגיה והננוטכנולוגיה כתחומים מועדפים

ד"ר אלי אופר, המדען הראשי: "יש מקום לתת עדיפות לתחומים חדשניים ביותר בעלי פוטנציאל גדול לתעשייה ולמשק הישראלי"


00:00 ,16.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ד"ר אלי אופר, המדען הראשי: "יש מקום לתת עדיפות לתחומים חדשניים ביותר בעלי פוטנציאל גדול לתעשייה ולמשק הישראלי"

ועדת המחקר בראשות המדען הראשי במשרד התמ"ת, ד"ר אלי אופר, החליטה בישיבתה האחרונה להכיר בתחומי הביוטכנולוגיה והננוטכנולוגיה כתחומים מועדפים.

ד"ר אופר אומר כי ועדת המחקר פעלה במסגרת תהליך אישור הקריטריונים לפיהם נקבעים שיעורי המענקים הניתנים לתוכניות מו"פ. הועדה מוסמכת על פי החוק לקבוע מענקים בשיעור של 20, 30, 40 או 50 אחוזים. הקריטריונים לקביעת היקף המענק הם מידת החדשנות, הסיכון הטכנולוגי, הסיכון העסקי, גודל השוק וכו'. אחד הקריטריונים שהמשפיעים על היקף התמיכה בפרוייקט הוא השתייכותו לתחום מועדף כפי שהגדירה ועדת המחקר.

ד"ר אופר מציין עוד כי, הועדה בחרה את תחום הביוטכנולוגיה לאחר ששוכנעה כי במדינה ישראל קיימים תנאי הבסיס לפיתוח נרחב של תעשיית הביו בין היתר בשל המצוינות האקדמית, שיעור גבוה של מחקר יישומי המסוגל לשלב בין דיסציפלינות שונות ובשל המובילות בישראלית במספר תתי תחומים ובהם חקר תאי הגזע, ומערכת העצבים. יחד עם הפוטנציאל העצום ישנו קושי רב בפיתוח מוצרים מהתחום. קושי שנובע מפרק הזמן הארוך הדרוש עד להשלמת המחקר ולהשקעה האדירה הכרוכה במחקר.

הננו-טכנולוגיה היא מדע האפיון, הטיפול והשליטה באטום או במולקולה בודדת (מיליארדית המטר) במטרה ליצור מוצר חדש או להקנות תכונות חדשות למוצרים קיימים. משמעות חקר הננו-טכנולוגיה אינה דור נוסף בתהליך המזעור לו אנו עדים בשני עשורים האחרונים, אלא מזעור הצופן בחובו כללים ותופעות חדשים לחלוטין.

מדינות רבות בעולם משקיעות בשנים האחרונות סכומי עתק בניסיון לפצח את נפלאות הננוטכנולוגיה. ד"ר אופר מסר כי הוא מקווה שהחלטת הועדה, יחד עם פעולות נוספות תסייע לישראל להישאר במרוץ.

עד להחלטת הוועדה הנוכחית הייתה הועדה בוחנת את הפרוייקטים המוגשים לעיונה ושופטת אותם בהתבסס על איכותם ועל רמת החדשנות שהם מציגים מבלי לתת משקל מיוחד לסקטור הטכנולוגי שבו עוסק הפרויקט.

ד"ר אופר מסר כי הוא יחד עם חברי הוועדה הגיעו למסקנה כי יש מקום לתת עדיפות לתחומים חדשניים ביותר בעלי פוטנציאל גדול לתעשייה ולמשק הישראלי. תחומים אלה מתקשים להתפתח בגלל ראשוניותם, הסיכון הגבוה והמחסור במשאבים, "זה בדיוק המצב המצדיק התערבות מיוחדת של הממשלה".

ד"ר אופר מינה צוות של מומחים שימליץ בפניו על הדרכים ליישום החלטת הוועדה.