ועדת הכספים אישרה רפורמה בחוק המו"פ שתאפשר העברת ידע מישראל ואליה

ועדת הכספים של הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה בחוק המו"פ שתאפשר העברת ידע נתמך מדען אל מחוץ לישראל. אולמרט: תיקון החוק – איתות חיובי למשקיעים הזרים. המדען הראשי בתמ"ת ד"ר אופר: לראשונה ניתן יהיה לפדות את הידע


00:00 ,30.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכספים של הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה בחוק המו"פ שתאפשר העברת ידע נתמך מדען אל מחוץ לישראל. אולמרט: תיקון החוק – איתות חיובי למשקיעים הזרים. המדען הראשי בתמ"ת ד"ר אופר: לראשונה ניתן יהיה לפדות את הידע.
 
לשכת המדען הראשי בתמ"ת תומכת במחקר ופיתוח תעשייתי על ידי מענקים לחברות המבצעות מו"פ. תמיכה זו ניתנת בשל התשואה הרבה שיש למשק מביצוע מו"פ, ולשם חיזוק התשתית הטכנולוגית של מדינת ישראל.
 
יצויין כי הצעת חוק דומה כבר הונחה על שולחן הכנסת לפני מספר שנים, אולם נתקלה בקשיים לאחר שועדת הכספים סירבה לאשר את תיקון החוק. הרפורמה גובשה בתיאום מלא בין לשכת המדען הראשי במשרד התמ"ת ואגף התקציבים במשרד האוצר ובסיוע הלשכה המשפטית בתמ"ת ובאוצר.
 
החוק הנוכחי אוסר באופן קטגורי הוצאת ידע שפותח בסיוע לשכת המדען הראשי אל מחוץ לישראל. החוק קובע כי העושה זאת עובר עבירה פלילית. הצעת החוק הנוכחית קובעת כי ניתן יהיה להעביר ידע בכפוף לאישור ועדת המחקר ולהעברת תמורה למדען הראשי, אשר תשמש לתמיכה במו"פ.
 
חישוב התמורה מתבסס על נוסחה פשוטה ועל ההנחה שמאחר והמשק הישראלי לא ייהנה מהתשואה העודפת, על מקבל המענק לשלם למדינה בהתאם להשקעותיה במו"פ. התמורה תשמש להשקעה מחודשת במו"פ.
 
החוק קובע גם מנגנון פחת ולפיו התשלום למדען הראשי יופחת במשך השנים. פחת זה מביא לידי ביטוי את העובדה כי המשק נהנה מפירות הידע במשך מספר שנים, וכן את העובדה כי ערכו של הידע הטכנולוגי פוחת  במשך הזמן. כמו כן יאפשר החוק החלפת ידע תמורת ידע שווה ערך והחלפת יצור בתמורה ליצור שווה ערך, ואישור שיתוף פעולה בין חברות רב לאומיות וחברות ישראליות.
 
התיקון לחוק יצמצם את ההגבלות המוטלות על פעילותן של חברות שקיבלו מענקים מהמדען וירחיב את האפשרויות לשיתופי הפעולה של חברות אלו עם חברות בחו"ל. כמו כן התיקון מביא לידי ביטוי את העובדה שהמדינה מעוניינת במשיכתן של חברות רב לאומיות, המקיימות פעילות מו"פ בכל העולם, לביצוע השקעות במו"פ ובייצור בישראל.
 
אהוד אולמרט, מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת, ברך על החלטת הוועדה וציין כי תיקון החוק מהווה מסר חשוב וחיובי למשקיעים הזרים. אולמרט הוסיף כי הליברליזציה של החוק תסייע במהלך העסקים של חברות ישראליות בחו"ל, במשיכת השקעות זרות ובסופו של דבר תתרום להגדלת מאגרי הידע בישראל.
 
ד"ר אלי אופר, המדען הראשי במשרד התמ"ת, מסר כי הרפורמה בחוק משלימה את תהליך הליברליזציה של החוק והתאמתו לזירת העסקים הגלובלית. חוזקו של התיקון בכך שהוא מאפשר לגשר בין הרצון לאפשר תנועה חופשית של ידע ובין הצורך לאפשר למשק הישראלי להנות מפירות המו"פ.
 
אופר מסר עוד כי למעשה הוסרה מגבלה שרווחה בשלושת העשורים האחרונים ולפיה ידע שפותח בסיוע לשכת המדען הראשי, הוא ידע "מסומן" שלא יכול לצאת לחו"ל. "זו גישה שעברה מהעולם ופינתה את מקומה לגישה ליברלית ופרגמאטית".